Volkswagen fejrer 25-året for den første farve-eksploderende Polo med en ny.
Det er et kvart århundrede siden, at Volkswagen sendte den første Polo Harlekin på gaden. Egentlig skulle bilen med den specielle, flerfarvede lak slet ikke have været her. Det var en demonstration af de mange farver, VW tilbød Polo’en i dengang.
Men kunderne så den og var vilde med Harlekin. Faktisk så vilde at der blev produceret 3.100 biler med paneler i rød, blå, gul og pistagegrøn.
Helt så mange bygge VW dog ikke denne gang. Faktisk nøjes de med én. Modellen, der nu hedder Mk.6 AW, står i øvrigt overfor et snarligt facelift.
Halekin-farverne er dog ikke helt tilfælde, de symboliserer nemlig VW’s tankegang tilbage i 1994, hvor man i højere grad begyndte at bygge biler efter specifikke kundeordre.
Farverne betyder noget
Baukasten-system kaldet tyskerne det. Og det kan inddeles i fire kateorgier. Hvilket man forsøgte at illustrere på datidens Polo.
Køreoplevelsen er blå, udstyret er gult og ekstraudstyr er rødt. Mens den pistage-grønne skulle symbolisere de farver, Polo’en kunne fås i.
For hver Halekin-Polo blev der bygget fire ‘normale’ Polo’er i henholdvis blå, gul, rød og grøn. Før man altså satte de forskelligt farvede paneler på en bil.
Den sidste originale Harlekin-Polo blev produceret i 1998.
Vidste du i øvrigt, at VW også gik farve-amok på at fra rat til sæder og gearknop?
Helt så sprælsk er 2021-udgaven af Polo dog ikke. Interiør er som du finder det i enhver anden Polo af i dag med manuelt gear.