Med touchskærmens indtog i bilernes kabiner er der blevet mere at betjente bag rattet. Noget der gør bilisterne farligere i trafikken, viser ny undersøgelse.
Touchskærme i biler bliver mere og mere almindelige, men en ny undersøgelse viser, at de kan være farligere end hidtil antaget.
Bilister bruger i gennemsnit mellem 3,4 og 15,7 sekunder på at betjene touchskærmen, alt efter opgavens kompleksitet. I den tid er bilistens opmærksomhed fjernet fra trafikken, hvilket kan have alvorlige konsekvenser.
Undersøgelsen, som er foretaget af SINTEF og Nord Universitet på vegne af Trygg Trafikk og forsikringsselskabet Fremtind, har målt på, hvor lang tid det tager at udføre forskellige funktioner på touchskærmen under kørslen.
44 personer deltog i undersøgelsen, hvor deres øjenbevægelser og opmærksomhedsfordeling blev registreret med et kamera.
Det skriver norsk TV2.
LÆS OGSÅ: Mazda sætter sportsvogn med klaplygter og wankelmotor i produktion
Resultaterne viser, at indtastning af en adresse i navigationssystemet er den mest tidskrævende opgave. Bilisterne brugte i gennemsnit 15,7 sekunder på at fuldføre den opgave.
Valg af musik eller radiokanal tog 10-11 sekunder, mens justering af temperaturen var den hurtigste opgave med 3,4 sekunder.
– I den tid er man uopmærksom som bilist, man bruger tiden på skærmen i stedet for trafikken. Og når du fjerner blikket fra trafikken, kører du faktisk blind. Så jo længere tid opgaven tager, jo længere tid har du kørt med bind for øjnene, siger Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Selv korte opgaver kan være problematiske. når der er en touchskærm involveret. I hvert fald i forhold til trafiksikkerheden. Alligevel er der ikke noget, der tyder på, at skærmene er på vej ud.
– Kører du 22 km/t i byen, mens du skriver en adresse, har du i praksis kørt 12 meter i blinde. Styrer du musikken i blot 2 sekunder, mens du kører med 63 km/t, har du kørt mere end 30 meter i blinde.
– Kørsel kræver din fulde opmærksomhed, hele tiden. Det siger sig selv, at touchskærme byder på sikkerhedsmæssige udfordringer, lyder det fra Ann-Helen Hansen.
Therese Hofstad-Nielsen, skadesforebyggende medarbejder i Fremtind, støtter undersøgelsens resultater.
– Problemet med skærme i biler er komplekst. Den ene er, at man i praksis kører i blinde. Så skal man omlægge sig i trafikbilledet igen. Derudover er de enkelte bilmærkers systemer forskellige, hvilket skaber yderligere forvirring.
– Hvis du kører i en udenlandsk bil. Derfor har vi brug for den type forskning, så bilproducenter og myndigheder kan sætte ind for at mindske risikoen for skader mest muligt.
Nordmændene er ikke de eneste, der er skeptiske over for de store touchskærme. Hos BMW tror direktør Oliver Zipse eksemeplvis, at de største skærme bliver helt forbudt.
Og hos sikkerhedsinstituttet EURO NCAP vil man indirekte lægge begrænsninger i skærmene. Noget der bl.a. går ud over Tesla. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!