Det er efterhånden flere år siden, vi sidst har kunnet skrive noget om dette projekt. Men nu er der nyt.
Det var ikke meget, vi havde at gå ud fra, da vi på Boosted-redaktionen tilbage i 2016 første gang faldt over dette vanvittige projekt. Faktisk var der ikke meget mere end par dårlige billeder.
Indrømmet, vi havde vores tvivl. Projektet så ægte nok ud. Men ville det overhovedet kunne lade sig gøre at starte en sammensvejst 12-cylindrede sag af den slags op?
Dukkede op for seks år siden
Og hvad med antallet af hestekræfter? Men nu. Nu – med blot dage tilbage af 2020 – er der nyt om 4JZ’eren, som i første omgang dukkede op i et meget mystisk forumopslag i 2014.
LÆS OGSÅ: Falsk betjent fanget – forsøgte at stoppe ægte civilpatrulje
Her lød forklaringen, at en eller andens onkel havde fået den vilde idé. Ja, det giver foruden de 12 cylindre (to rækkesekser sat sammen, red.) hele fire turboer at holde styr på.
Udgangspunkterne er nemlig de i forvejen twinladet maskiner, som Toyota faktisk stadig producerer i dag.
Lillebror til legendemotor
Og så alligevel ikke helt. For der er ikke tale om to 2JZ-maskiner, men derimod to 1JZ-enheder. Altså lillebroderen til den legendariske motor.
Det gør bare ikke projektet mindre imponerende. Tværtimod. For det hele blev til noget. Ovenikøbet noget der har fundet vej ned i en bil. En racer med fritstående hjul.
Opskriften er ændret
Monsteret yder vanvittige 810,3 hestekræfter og 948,9 Nm. Altså når det får lov at slubre E85. Også selvom der er lavet en smule om på planerne siden 2014.
De fire turboer er igen blevet til to – én for hver række af cylindre – men udover det er bilen absolut lige så vanvittig, som vi slet ikke havde fantasi til at forestille os, da vi så de første billeder.
Bilen er i øvrigt bygget af Don Groff, og han må altså være en eller andens onkel.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se og høre mere til den vilde motor.