En GR-udgave af den nyeste Toyota Aygo er ikke noget, som ligger i kortene… lige nu. Toyota vil nemlig ikke afvise en Gazoo Racing Aygo.
For første gang i sin modelhistorie har Toyotas lille Aygo-model ikke noget med Peugeot og Citroen at gøre. Franskmændene har droppet deres 108 og C1-modeller. Så nu står Toyota helt alene med den lille bybil.
Men det er måske ikke helt så skidt endda. For bilen, som Toyota nu kalder Aygo X, har potientiale til med, end Toyota har vist. Det fortæller Toyota Europas vicepræsident Andrea Carlucci i et interview med Autocar.
Faktisk sagde chefen ordret, at der er potentialet til ‘en mere sporty udgave er der’.
Man skal aldrig sige aldrig, fortsatte Andrea Carlucci, som antydet, at han gerne vil have den almindelige Aygo X ud på vejene, før Toyota tager stilling til, om fabrikken vil bygge en GR-udgave.
– Lad os være ærlige. Den (GR-udgave af Aygo X, red.) ligger ikke i kortene. Lige nu, siger vicepræsidenten.
Næppe nogen Yaris GR i lommeformat
Med andre er Toyota villig til at sende en GR Aygo på gaden, hvis der er købere. Desværre skal vi ikke regne med at se eksempelvis den 1.6-liters, trecylindrede turbomotor fra GR Yaris i den noget mindre bybil.
Yaris’en har, selvom den også er forholdsvis lille, både firehjulstræk og en egenvægt på 1.310 kilo. Til sammenligning vejer den nye Aygo bare 940 kilo. Dermed ikke sagt, at en Aygo med 261 hestekræfter, som Yaris GR har, ikke kunne være underholdene.
LÆS OGSÅ: BLÆSTE TÆT PÅ 3 I PROMILLE – SÅ RØG VENNENS AYGO
For det kunne det. Skræmmende – men underholdende. Et alternativt bud på en drivlinje er den 1.5-liters motor med tre cylindre, som i forvejen findes i Yaris Cross. Det betyder ifølge Carscoops, at bilen – hvis Toyota gør alvor af en GR Aygo – vil få 123 hestekræfter og 145 Nm.
Så potent har den lille bypotte aldrig været før.