Som mange af sine kolleger i Toyota-lejeren tror Gill Pratt ikke på, at verdens bilister er klar til at få mast elbilen ned i halsen.
Toyotas holdning til elbiler står i skarp kontrast til konkurrenternes. Længe har japanerne nemlig ment, at verden ikke er klar til elbiler. Og nu gentager Gill Pratt, der er chef for Toyotas researchafdeling, den holdning.
Så sent som sidste år sværgede Toyota på et pressemøde sammen med en række andre japanske mærker da også, at de ville redde forbrændingsmotoren. For Gill Pratt hverken begynder eller slutter bilindustriens fremtid med elbilen.
Gill Pratt er ikke nogen ‘Hr. hvem som helst’. Manden har, inden han blev hyret af Toyota, blandt andet stået i spidsen for det amerikanske forsvarsministeriums udviklingsafdeling. Men selvom han ikke giver meget for elbilen, er han heller ikke den der afviser klimaproblematikken.
Anerkender klimaproblematik
Klimaforandringerne skal man tværtimod tage meget alvorligt, siger Pratt i et interview med Autocar. Men at få sendt elbilen ud på vejene i et rasende tempo nytter ikke noget. Blandt andet er det ikke uden miljømæssige omkostninger at bruge lithium ion-batterier.
– De er lavet ved at udvinde sjældne materialer – i modsætning til en konventionel forbrændingsmotor- og vejer meget. Måden strøm laves på er også meget forskelligt om rundt om i verden, siger Gill Pratt.
Her er den bedste løsning
I stedet peger han på hybridbilen som den bedste løsning. I hvert fald lige nu. Han peger på sin egen kones bil, en Tesla Model X, som et eksempel på problemet med elbilen.
– Min kone kører 50 kilometer om dagen. Og det betyder, at 90 procent af batteriet ikke bliver udnyttet. Og dermed slæber bilen bare rundt på en masse unødig vægt og en masse sjældne metaller.
Gill Pratt anerkender, at elbilen kan være den rigtige løsning for nogen. Men ifølge ham er hele verden ikke klar til biltypen. Og det bliver næppe anderledes lige foreløbig.