Det er bestemt ikke alle steder, at elbilen giver mening. Faktisk vil den få det rigtig svært, siger Toyota.
I løbet af den seneste uge har seks bilproducenter (Ford, GM, Mercedes, Volvo, BYD og Jaguar Land Rover) – sammen en række lande herunder Danmark – brugt på at skrive under på, at man vil udfase forbrændingsmotoren inden 2040. Det skete under FN’s klimatopmøde COP26.
Men flere af de helt store helt store bilproducenter holdt sig væk fra mødet, og man skrev heller ikke under på noget. En af dem er verdens største bilproducent, Toyota. Og nu sætter japanerne ord på hvorfor.
Her giver elbilen ikke mening
Toyota mener, at nul-emissioner, elbiler, i visse områder af verden bare ikke giver mening. I hvert fald ikke endnu. Omvendt siger Toyota ikke, at en fremtid kun bestående af nul-emissionsbiler i 2040 er umulig. Men japanerne hælder mere til et forsigtigshedsprincip i stedet for den blinde og totale forpligtelse til en fremtid, der måske slet ikke kan lade sig gøre.
En talsmand for Toyota har til nyhedsbureauet Reuters uddybet japanernes bevæggrunde.
– Vi er klar til at accelerere og støtte med passende nul-emissionskøretøjer. Men i mange områder af verden – såsom i Asien, Afrika og Mellemøsten – er der endnu ikke miljø, som fremmer transport i elbiler. Vi tror, at det vil tage længere tid at gøre fremskridt på den front. Det er derfor, at det svært for os at forpligte os til den fælles erklæring på nuværende tidspunkt.
Tyske Volkswagen havde under COP26 også en tilsvarende afventende holdning til, om forbrændingsmotoren skal være fortid i 2040. Spørgsmålet er så bare, om der noget om det, når verdens absolut største bilproducenter siger, at det er for tidligt at skrotte forbrændingsmotoren.