Efter 15 års fravær vil Toyota nu tilbage til Formel 1. Japanerne forhandler med Haas, skriver medie.
Toyota brugte milliarder af kroner hvert eneste år, japanerne var med i Formel 1. Alt sammen uden at vinde et eneste løb. Det bedste resultat var en samlet fjerdeplads i konstruktør-mesterskabet i 2005.
Alligevel vil bilmærket nu tilbage til Formel 1. Det skriver RacingNews365.
I første omgang skal japanerne være interesserede i sponsorat, lignende den aftale Alfa Romeo havde med Sauber indtil slutningen af 2023-sæsonen.
Men de samtaler, japanerne har i paddocken, kan ifølge mediet udvikle sig til et mere omfattende samarbejde allerede fra 2026-sæsonen.
LÆS OGSÅ: Åh nej! Nu stiger benzin- og dieselprisen i Danmark
Angiveligt er det Haas F1, som har danske Kevin Magnussen ansat, som Toyota ligger i forhandlinger med. Haas skal bl.a. være meget interesseret i muligheden for at kunne benytte Toyotas vindtunnel i Køln, Tyskland, som ikke blev pillet ned, da mærket forlod Formel 1 i 2009.
Vender Toyota tilbage til Formel 1, vil det være en stor sejr for organisationen bag sporten. Her har man nemlig længe ønsket flere bilmærkers deltagelse.
Noget der fra 2026 kunne have betydet, at både Audi og Porsche gik ind i Formel 1. Men sidstnævnte kunne ikke blive enige med Red Bull, der i sidste ende hellere vil have Fords sponsorpenge, fordi amerikanerne stillede færre krav.
Lige nu er Haas tæt knyttet til Ferrari, og flere i og uden for paddocken har i årevis betragtet det nyeste hold i Formel 1 som Ferraris rugekasse. Noget der understreges af den seneste udvikling hos Haas.
Nico Hülkenberg, som har skrevet kontrakt med Sauber fra næste sæson, erstattes nemlig af Ferraris juniorkører Oliver Bearman. Den 19-årige brite beholder samtidig sine opgaver som italienernes officielle reservekører.
Hvad Ferrari har betalt Haas for sådan en aftale, vides ikke. Men det ligger fast, at Oliver Bearman på papiret har fået en flerårig aftale med amerikanerne. Hvad kørerskiftet betyder for danske Kevin Magnussen, er endnu uklart.
Men på det seneste har det cirkuleret, at Haas bare venter på at offentliggøre, at man har skrevet kontrakt med Esteban Ocon, der i juni måned blev fyret af Alpine. Også selvom det hedder det sig, at partnerne går hver til sit efter ‘gensidig aftale’.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!