Toyota tror ikke på, at elbilen med ledning er den eneste løsning for fremtidens bilister. Nu forsøger japanerne sig med endnu en brintbil.
Toyotas importør Storbritannien ligger helt på linje med hovedsædet i Japan, hvor man ikke tror på, at elbilen er den eneste løsning i fremtiden.
Af samme grund tester den engelske importør lige nu 10 eksemplarer af Hilux-modellen der er bygget om, så den kører på brint. Importøren begynder testarbejdet senere i år.
De 10 biler deler det meste af deres teknik med den almindelige Hilux. Bortset fra at forbrændingsmotoren er erstattet af ét batteri på den bagerste aksel.
Strømmen til det batteri kommer fra brint, der skal fyldes på hele tre tanke placeret mellem akslerne. Resten af teknikken ligger under kølerhjelmen.
Toyota har ikke afsløret brintbilernes specfikationer. Men japanerne fortæller, at de har brugt dele fra brintbilen Mirai, som allerede er i produktion. Når tankene er fyldt, vil de 10 Toyotaer hver især kunne køre 600 kilometer på én tankfuld.
Testarbejdet, der skal foregå på offentlig vej, vil Toyota bruge for at analysere sig frem til, om der er et marked og et potentiale for masseproducerede brintbiler i endnu større skala end i dag.