Elbiler har slet ikke brug for en gearkasse. Men nu overvejer BMW alligevel, om det skal føles sådan i mærkets fremtidige modeller.
I lighed med Toyota overveje BMW nu, om man kan snyde bilisterne til at tro, at deres elbiler er udstyret med en gearkasse. Sådan én som biler med forbrændingsmotor er nødt til at have.
Chefen for BMW’s M-afdelingen Frank van Meel mener nemlig ikke bare, at en kommende M3/M4-model bør være helt elektrisk.
Han vil også have undersøgt muligheden, for om det simulerede gearskifte er noget værd. Det fortæller han i et interview med australske WhichCar.com.au.
Det hele handler, siger M-chefen, om at give bilisterne en fornemmelse af, hvad bilen gør. Noget bilisterne lige nu får ved at lytte efter omdrejninger i biler med forbrændingsmotor. Og ikke nødvendigvis speedometeret og omdrejningstælleren.
LÆS OGSÅ: BMW’s M-chef: “Det er kun slut med forbrænding, hvis elbilerne er bedre”
Den samme mulighed er der ikke elbilen. Derfor overvejer M-afdelingen nu, hvad der kan give personen bag rattet en fornemmelse af bilen.
Selvom elbiler ikke har brug for gearkasser, er det faktisk noget bilfabrikkerne arbejder med. Og det ikke kun på kunstig vis som BMW, Toyota og Hyundai.
På Goodwood Festival of Speed viste Hyundai en konceptbil, der simulerer mærkets 8-trins dobbeltkobling.
Porsche Taycan er en af de få elbiler på markedet, der har mere end ét fremadgående gear. Bevares, der er to. Men ikke desto mindre er det ekstra gear der. Selvom det strengt taget ikke er nødvendigt.