A90 Final Edition er den sidste udgave af Toyota Supra Mk. V en skuffelse for mange der havde sat nรฆsten op efter et lรฅn fra BMWโs M-afdeling.
Der er langt mellem det positive, der er at sige om den sidste Toyota Supra i denne omgang. A90 Final Edition er nemlig langt fra det monster med hjรฆlp fra BMWโs M-afdeling, som mange havde hรฅbet pรฅ.
For selvom Toyotaโen er en BMW Z4 med fast tag, er der langt til den Supra med rรฆkkesekser fra BMW M som lรฆnge var rygtet.
I stedet mรฅ A90 Final Edition nรธjes med den โalmindeligeโ 3-liters rรฆkkesekser fra BMW der har fรฅet 95 hestekrรฆfter yderligere i forhold til standard-modellen. Det, der var rygtet, var en direkte โkloningโ af teknikken fra BMW M4 CSL. En bil der har hele 540 hestekrรฆfter og 650 Nm.
Den sidste Toyota Supra skuffer med 570 Nm. Retfรฆrdigvis skal det siges, at japanerne har formรฅet at kappe 0,5 sekunder af sprinten fra 0 til 100 km/t, sรฅ den nu er overstรฅet pรฅ 3,9 sekunder. Ligesom begrรฆnseren er flyttet til 270 km/t.
Omvendt er chancen for, at du nogensinde ser en Toyota Supra A90 Final Edition meget begrรฆnset. Japanerne bygger kun 300 biler der skal fordeles pรฅ verdensplan.
LรS OGSร : Bilgigants ikoniske hovedkvarter skal rives ned
Den danske importรธr siger en pressemeddelelse, at salget dog ogsรฅ รฅbner i Danmark. Det er dog stรฆrkt tvivlsomt, om sรฅ meget som รฉt eksemplar kommer hertil.
Bilen, der i standard-trim koster mere end 1 million kroner, nรฅr afgiften er betalt, har Toyota i Danmark kun solgt รฉn eneste af mellem 1. januar og 31. oktober i รฅr. Importรธren har da heller ikke prissat den sidste udgave af bilen.
Om det bliver til en ny Supra, er endnu for svรฆrt at sige noget om. Selvom rygtet om en sjette generation har svirret i noget tid. Toyota vil til gengรฆld gerne bekrรฆfte, at der kommer en ny Celica. En bil japanerne sidst havde i modelprogrammet i 2006.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk