Toyota og Bjarke Ingels Group skal bygge bil og hus til Nasas månebase, byggeriet påbegyndes med første opsendelse allerede i 2024.
NASA, det amerikanske rumagentur, har allieret sig med den danske arkitekt Bjarke Ingels og bilfabrikanten Toyota, så en ny bosættelse på månen, både får et flot hjem, og en holdbar bil. Forstadsdrømmen på månen mangler kun en sød vovse, skriver Bil Magasinet.
Nasa vil flyve tilbage til månen allerede inden 2024, og fra da af opbygge en permanent bosættelse, der skal står færdig i 2030.
De er allerede godt igang med projektet, som er døbt “Olympus”, men en måne bosættelse medfører et hav af udfordringer, som Nasa ikke kan løse alene.
Danske Bjarke Ingels arkitektfirma BIG får en central rolle i, at gøre huse på Månen beboelige.Udfordringen består i, at husene ikke kan transporteres fra jorden, men skal bygges på månen af materialer, der allerede findes på månen. Planen er, at huset skal 3D printes af månestøv, så det hele kan gøres oppe på månen.
Månestøvet bliver af BIG’s partner, Jakob Lange, sammenlignet med glas, der jo ikke er verdens mest holdbare materiale.
Desuden lægges der vægt på månens særlige miljø med lav tyngdekraft, stråling og små meteoritter fra rummet, der alt sammen påvirker byggeriet og arkitekturen.
Ud over over det nye parcelhuse fra BIG, skal Toyota lave en bil til måne-huset.
Fremtidens månebiler er en Toyota
“Lunar Cruiser” bliver navnet på den nye Toyota-månebil.
Det japanske rumagentur JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency), som er Japans svar på Nasa, og Toyota har indledt udviklingen af månebilen.
Lunar Cruiser bliver en sekshjulet bil, der måler seks meter i længden, 5,2 meter i bredden og 3,8 meter i højden, hvilket svarer til 2 minibusser, men Lunar Cruiseren bliver ikke den store mpv, da der maks er plads til 4 astronauter.
Bilen skal køre på brint og have en rækkevidde på over 10.000 km, Hvilket næsten svarer til månens omkreds. De 10.000 km skal køres i løbet af seks år, som er bilens forventede levetid.
Udviklingen er allerede i gang
Det indledende arbejde med rumfartøjet er godt igang, med simuleringer af, hvordan månens miljø påvirker bilen. Det handler især om hvordan, der udledes varme under kørsel samt fremstilling af dæk til prototypen.
Bilen kommer til at veje over seks ton på jorden, hvilket svarer til ca. 1 ton på månen, på grund af den reducerede tyngdekraft. En VW UP! vejer ét ton her på jorden, så når Luna Cruiser først er der oppe, vejer den næsten ingenting.
Hvordan den lige kommer derop i første omgang, har man endnu ikke fundet ud af, men den skal først står klar i 2030, når BIG’s hus er færdigt.
Man bruger desuden virtual reality, til at finde ud af, hvordan bilens interiør skal se ud, så astronauterne med rumdragter kan komme til, og udstyret kan udnyttes på bedst mulig vis.
Det er jo noget helt andet, end tidligere Moon Rover, der bare var en åben bil med plads til en.
På den lange bane
Forventningen fra det japanske rumagentur og Toyota er, at projektet vil blive afsluttet til brug inden 2030, så bilen kan være en del af månebosættelsen Nasa har planlagt.
JAXA og Toyota forventer senest i løbet af næste år at have udviklet testdele til hvert enkelte teknologiske element og en decideret prototype af selve månebilen.
2024 er i rum ekspeditioner ikke særlig lang tid, så det bliver spændende at følge fremover, selvom at der godt nok er lang tid til en egentlig måne bosættelse i 2030.