2020 er udover corona-virus åbenbart også året, hvor bilfabrikkerne skifter logo. Toyota er blot det seneste mærke der skifter ‘udtryk’ – men kan du se forskel?
Tyske Volkswagen og BMW har allerede brugt 2020 til det, og nu følger japanske Toyota trop. Det er på tide med et nyt logo. Vi er nu ikke sikre på, at der er så meget nyt over det.
Toyota ændrer fra i dag sit brand design i Europa – herunder også i Danmark – og introducerer både et nyt logo og ny skrifttype.
Det nye designsprog går igennem på alle digitale og fysiske steder, hvor Toyota er til stede, og er udviklet for at imødekomme en stadig stigende gruppe af kunder med forskellige behov til mobilitet – både når det drejer sig om produkter og om services, skriver den danske importør i en pressemeddelse.
Toyotas nye brand logo er blevet ændret til et mere simpelt todimensionelt design, der ikke længere er flankeret af Toyota-navnet. Designet kommunikerer enkelthed, gennemsigtighed og modernitet, synes fabrikken selv.
Det nye logo erstatter begyndende fra i dag det gamle tredimensionelle Toyota-logo i al kommunikation fra Toyota lige fra hjemmesider, apps, brochurer, og generel markedsføring. Ændringen af logo er omfattende, og det vil således tage flere uger – og på enkelte felter måneder – inden det nye brand design er ført igennem på alle områder. Derfor vil man altså stadig kunne støde på det gamle Toyota logo i noget tid endnu.
Ingen biler får nyt logo
Ændringen af den visuelle identitet får ikke indflydelse på biler fra Toyota-koncernen. Toyota ændrer nemlig ikke ved logoet, der sidder på koncernens biler, ligesom facadeskilte hos Toyota-forhandlere og autoriserede værksteder også fortsat vil blive bevaret.
Toyotas nye visuelle identitet betyder også ændringer i typografien – altså den skrifttype Toyota benytter i sin kommunikation. En helt ny og skræddersyet font, altså skrifttype, kaldet Toyota Type, skal signalere åbenhed og imødekommenhed over for kunderne, siger Toyota selv. Skrifttypen skulle være lettere at læse digitalt.
Brugtsvognsafdelinger ændrer navn
Forretningsområdet for brugte biler, der har heddet Toyota Plus i flere år, vil ligeledes ændre navn og fremover hedde Toyota Approved Used.
– Vi har hele tiden haft ”morgendagen” i tankerne under udviklingen af det nye visuelle brand design. Designet blev ændret for at være endnu mere i øjenhøjde med kunderne på tværs af en masse forskellige forretningsområder, siger Didier Gambart, der er Vice President for salg hos Toyota Motor Europe.
Toyotas mest populære model, Yaris, kommer i en helt ny og fjerde generation til september og vil være den første model, der bliver introduceret med Toyotas nye brand design.