Japanske Toyota tror så meget batteriet i den kommende elbil bZ4X, at man vil stille garanti for den første million kørte kilometer. Men…
Toyota tror, at batteriet i den kommende elbil bZ4X holder. I hvert fald når det kommer til kapaciteten. Derfor er mærket klar til at love, at batteriet i en bZ4X som minium har 70 procent af sin oprindelige kapacitet efter 1 million kilometer. Det oplyser den danske importør i en pressemeddelse.
Men, siger Toyota, det kræver, at bZ4X-ejerne når at køre 1 million kilometer i deres biler, inden bilen fylder 10 år. Så enten kommer den million kørte kilometer først. Eller også gør bilens 10. år det. Det kan næppe komme bag på nogen, at chancen for de sidstenævnte scenarie er størst.
Og selvom undersøgelser viser, at danskerne i snit kører 17.000 kilometer om året, og dermed ligger en godt stykke over det europæiske gennemsnit på 11.000 kilometer, bliver det løfte altså næppe Toyotas største hovedbrud. Med lidt hurtigt hovedregning vil der efter 10 år i en bZ4X på danske nummerplader nemlig stadig være 830.000 kilometer op til millionen.
Og så skal bZ4X-ejere selvfølgelig lige huske, at garantien kun gælder, hvis bilerne serviceres på et autoriseret Toyota-værksted. Omvendt er den japanske garanti faktisk bedre, end den som både Volkswagen og Tesla tilbyder sine kunder. Her er batterikapaciteten nemlig ‘kun’ garanteret i otte eller 160.000 kilometer. På visse modeller tilbyder Tesla dog op til 240.000 kilometers kapacitetsgaranti. Altså stadig inden for otte år.