Toyotas udviklingsafdeling, Toyota Research Institute, har med hjælp fra Standford-universitet i USA gennemført verdens første tandem-drift med selvkørende biler.
For Toyota Research Institute (TRI) og ingeniørerne ved Stanford University i USA har drifting været et centralt fokusområde i flere år. Dette arbejde har været en del af udviklingen af nye og forbedrede sikkerhedsteknologier til biler.
Ved at inkludere en anden driftende bil i testene, hvilket skaber en tandem drift, har teamene kunnet simulere mere dynamiske forhold. Det lader dem undersøge, hvordan bilerne reagerer hurtigt på andre køretøjer, fodgængere og cyklister.
Det skriver Toyota i en pressemeddelelse.
– Vores medarbejdere gik sammen med et mål i tankerne – hvordan man gør det endnu mere sikkert at køre, siger TRI’s vicepræsident for menneskelig interaktiv kørsel, Avinash Balachandra.
LÆS OGSÅ: Endnu en kommune forbyder biler at køre over 40 km/t
For at opnå dette har forskerne brugt kunstig intelligens til at få to biler til at drifte side om side uden førernes indblanding.
– Tandem-drifting er den mest komplekse manøvre inden for motorsport, og når vi kan gøre det helt automatisk uden hjælp eller input fra førerne, kan vi også styre almindelige biler i ekstreme situationer.
– Det har vidtrækkende indflydelse på, hvordan vi integrerer sikkerhedssystemer i fremtidens biler, siger Balachandra.
– Fysikken ved drift svarer faktisk til, hvad en bil kan opleve på sne eller is.
– Det, vi har lært af drifting-projektet med selvkørende biler, har allerede ført til nye teknikker til at kontrollere selvkørende biler sikkert på is, siger professor Chris Gerdes, der er direktør for Center for Automotive Research på Stanford.
I en tandemdriftssekvens med selvkørende biler navigerer de to biler tæt på hinanden, til tider kun få centimeter fra hinanden, mens de kører helt til bilernes grænse.
Moderne teknikker, inklusive en neural netværks dækmodel, blev brugt til at bygge køretøjets AI, hvilket gør det muligt for det neurale netværk at lære af erfaring, som en professionel kører.
– Baneforholdene kan ændre sig dramatisk i løbet af få minutter, når solen går ned. Den kunstige intelligensm vi udviklede til dette projekt, lærer fra hver køretur til banen for at kunne håndtere den ændring, siger Gerdes.
Globalt mister omkring 1,35 millioner mennesker livet i trafikulykker hvert år. Mange af disse ulykker sker, når føreren mister kontrollen over bilen i en pludselig opstået situation. Selvkørende teknologier kan hjælpe førere med at reagere korrekt i stressede situationer.
– Når din bil begynder at skride eller glide, er det udelukkende dine egne køreevner, der skal forhindre, at du kolliderer med et andet køretøj, træ eller forhindring.
– Det er de færreste bilister, der er i stand til at håndtere det optimalt, og et splitsekund kan være forskellen mellem liv og død. Den nye teknologi kan træde til i tide og hjælpe med at styre bilen, ligesom en drifting ekspert ville gøre, siger Chris Gerdes.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her