Mens andre bilproducenter har travlt med at flygte fra forbrændingsmotoren, fortsætter Toyota jagten på klimavenligt benzin.
Toyota deltager i mange løbsserier verden over. Men særligt i disse tider er serien Super Taikyu Series interessant. Toyota yder nemlig fabriksstøtte til to meget specielle biler.
En Corolla GR kører på brint, mens en anden GR 86 kører på Co2-neutralt benzin. Faktisk kører GR86 CNF Concept, som Toyota kalder bilen, allerede med. Første løb var i sidste weekend. Det varede fem timer, og den lille sportsvogn kørte over målstregen på en anden plads.
Corollaen venter lidt. Nemlig til næste runde af serien. Det foregår over 24 timer i den første weekend af juni. Toyota siger, at ydelsen i brint-corollaen allerede er på højde med den tilsvarende benzinbil. Fabrikken indrømmer dog, at man stadig slås med ‘store problemer’, når det kommer til rækkevidde og hvor lang tid det tager at tanke.
Japanerne vil redde forbrændingsmotoren
Hvad angår GR86’eren, udleder den stadig Co2, når den drøner rundt på en racerbane. Men det kompenseres af den Co2, som er brugt til at fremstille selve brændstoffet. En anden god nyhed er, at benzinen kan bruges med den infrastruktur af tankstationer, vi allerede har.
Modsat mange af sine især vestlige konkurrenter har en række japanske bilproducenter – herunder Toyota, Subaru og Mazda – forpligtet sig til at forlænge livet for fossilbilen liv med syntetisk, CO2-neutralt brændstof. Det fortalte bilproducenterne samstemmende på en pressekonference i november sidste år.