En spildt investering er værre end at købe sig til CO2-kvoter for at leve op til den amerikanske regerings regler, siger Toyota-direktør nu.
Spørger man Toyota i USA, forventer bilister at købe færre elbiler frem mod 2030. Og langt færre elbiler, end den amerikanske miljøbeskyttelsesmyndighed regner med.
Af samme grund vælger mærket i USA at købe sig til CO2-kvoter, i stedet for at bruge flere ressourcer end allerede planlagt på udvikling af elbiler.
Det fortæller den administrerende direktør for Toyota i Nordamerika, Ted Ogawa, til Automotive News.
Sidste år fortalte de amerikanske myndigheder, at man regner med, at 60 procent af alle nye biler i USA kører på strøm i 2030.
LÆS OGSÅ: Russiske hackere har lagt Motorstyrelsen ned
Det tror Toyota dog ikke på. Selv når myndighederne vil gå så langt som til at sige, at et mere realistisk bud er 54 procent, er japanerne langt fra.
Faktisk mener Toyota ikke, at elbilerne kommer til at udgøre mere end 30 procent af bilmarkedet i 2030.
Til mediet siger Ogawa, at bilmærket derfor vil basere sine produktionsmål på egne forventninger og ikke de amerikanske myndigheders mål.
– Vores udgangspunkt er den forventede efterspørgsel blandt bilisterne. Eksempelvis siger reglerne, at mere end halvdelen af bilmarkedet vil være drevet af elbiler.
– Men vores nuværende plan er godt 30 procent (elbiler, red.). Vi respekterer lovgivningen, men bilisternes efterspørgsel er vigtigere, lyder det fra Ted Ogawa.
Samme Ted Ogawa er i øvrigt ikke bekymret for, at Toyota lige nu er bagud i forhold til Tesla. Det forspring vil japanerne indhente, lyder det.
En ting erkender Ted Ogawa dog. Den aggressive prisstrategi, som mange kinamærker kører med for at få en del af markedet, kan Toyota ikke følge med i.
At Toyota ikke vil bruge flere penge end planlagt på elbiler, er dog ikke ensbetydende med, at mærket slet ikke vil bruge penge på udviklingen af elektrificerede biler.
Alene i USA vil japanerne bruge op mod 31 milliarder dollar svarende til 213 milliarder kroner på en batterifabrik i North Carolina og udviklingen af elbiler.