Toyotas tidligere direktør og nuværende bestyrelsesmand stå fast på, at bilisterne selv skal kunne vælge frem for at blive tvunget til at købe elbiler.
Toyota solgte i 2023 flere biler end nogensinde før. Og selvom japanerne benægter det, tyder meget på, at de går efter at sætte endnu en salgsrekord i år.
Og det skal hverken være på bekostning af elbilen eller på grund af den. For selvom Toyota har planer om mange elbiler, er det ikke den biltype der driver værket.
I stedet understreger Toyotas tidligere direktør og nuværende bestyrelsesmand, Aiko Toyoda, en pointe, han før har omtalt.
Nemlig at politik ikke skal diktere, hvad bilisterne skal køre rundt i. Det skal bilisterne skal kunne bestemme.
LÆS OGSÅ: Lille Mazda er nu Danmarks billigste elbil
– Kunderne – hverken regler eller politik – bør træffe den beslutning (i forhold til drivmidlet, red.), lød det fra Toyoda tilbage i januar.
Det betyder også, at Toyota vil kaste penge i udviklingen af helt nye forbrændingsmotorer, understregede Toyoda under den såkaldte ‘Toyota Group Vision Briefing’, hvor 200 af Toyotas underdirektører og chefer deltog.
Dermed fortsætter Aiko Toyoda den linje, han lagde for Toyota i forbindelse med Tokyo Auto Salon i januar.
– Hvis vi pludselig skifter til elbiler, er jeg sikker på, at de 5,5 millioner mennesker, som arbejder i Japans bilindustri, og som har brugt deres liv på at arbejde med motorer, vil begynde at sætte spørgsmålstegn ved, hvad de har gang i.
– Nogle af vores underleverandører på motorsiden kan kan ikke engang få banker til at låne dem penge, sagde en forundret Toyoda til den fremmødte presse.
Toyota står da heller ikke alene med den holdning. Hos BMW nægter man at sætte en udløbsdato på forbrændingsmotoren. Og hos Stellantis er man klar til at skifte holdning, ‘hvis folkstemningen vender sig mod elbiler’.
Hos Mercedes lyder det, at man kun vil bygge elbiler til det europæiske marked. Men først når ‘forholdene til det er der’.
Læs flere nyheder fra og om Toyota lige her!