Japanske Toyota giver ikke meget for tanken, om at elbilerne overtager hele markedet. Så nu overvejer mærket en diesel-hybrid.
Toyota overvejer at udvikle diesel-hybrider for at forbedre brændstoføkonomien i mærkets personbiler.
Selvom en stor del af personbilsmarkedet har bevæget sig væk fra diesel efter “Dieselgate”, er Toyota ikke afvisende for idéen. Og det især ikke på markeder hvor diesel stadig er dominerende.
Toyotas chefingeniør Keita Moritsu understreger betydningen af dieselmotorer i visse dele af verden, hvor biler som den store Land Cruiser er voldsomt populær.
– På verdensplan er diesel selvfølgelig en meget vigtig motor for Land Cruiser, lyder det.
Han bemærker dog også, at benzin er den primære brændstoftype på store markeder som USA og Kina.
LÆS OGSÅ: BMW har løst forbrændingsmotorens store problem
– Derfor er vi nået frem til vores hybridsystem med en benzinmotor. Men i fremtiden ændrer situationen sig selvfølgelig på verdensplan. Så jeg er nødt til at overvåge og overveje alt inden for hybrid- og elektrificeringssystemer.
Det skriver Autodrive.
At udvikle en diesel-hybrid er ikke uden udfordringer. Russell Tomlinson, Toyotas australske chef for forskning, evaluering og træning, peger på forskellen
– Med diesel har du en masse momment allerede ved de lavere omdrejninger, så (hybridassistance, red.) kan komme ind midt i forløbet og understøtte drivlinjen.
– Men forskellen og den nødvendige ingeniørmæssige indsats er udfordringen.
Toyota har allerede taget skridt inden for diesel-elektrificering. Deres ‘V-Active’ mild-hybrid dieselsystem, der findes i mærkets 2,8-liters turbodieselmotor i Prado og udvalgte HiLux-modeller, øger brændstofeffektiviteten.
Bilerne kan dog ikke køres på ren strøm alene. Motoren er hele tiden tændt. Indtil nu har Toyotas fokus primært været på benzindrevne hybrider som med i-Force Max V6-hybriden i Tundra og den kommende 2,4-liters benzin-hybrid til Prado.
Tanken om en dieseldreven hybridbil er dog ikke ny. Heller ikke hos Toyota der allerede i 2021 luftede idéen.
– Vi overvejer dieselhybrider, benzinhybrider… vi ser på alle former for CO2-reduktion gennem forskellige teknologier, lød det dengang fra Rod Ferguson, Toyotas australske chef for produktplanlægning.
Diesel-hybridsystemer er dog stadig en nichedel af bilindustrien. Mercedes har eksperimenteret sammenkobling af diesel og batteripakker i en række SUV’er og tungere køretøjer. Men nogen større udbredelse er det altså ikke blevet til.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!