Toyotas bestyrelsesformand og tidligere direktør, Aiko Toyoda, mener, at forbrændingsmotoren spiller en afgørende rolle, når co2-udledningen skal reduceres.
Der er stadig en masse liv i teknologien bag forbrændingsmotoren. Og forbrændingsmotoren vil spille en afgørende rolle i forsøget på at reducere bilernes co2-udslip.
Det mener Toyotas nuværende bestyrelsesformand og tidligere direktør Aiko Toyoda.
I forbindelse med Tokyo Auto Salon i sidste uge beviste Toyota da også, at der er meget liv tilbage i forbrændingsmotoren.
Det skete bl.a. med en præsentation af den faceliftede GR Yaris og Lexus-koncept LBX RR Morizo der har 3 cylindre men hele 305 hestekræfter.
LÆS OGSÅ: Fire mænd tiltalt for vanvittigt groft svindel med 203 biler
I forbindelse med en pressekonference afslørede Aiko Toyoda, at Toyota har fuld gang i udviklingen af nye forbrændingsmotorer. Og at disse vil spille en afgørende rolle i jagten på mærkets mål om at blive et co2-neutralt foretagende.
– Forbrændingsmotoren spiller stadig en rolle som et praktisk værktøj til at opnå målet om co2-neutralitet. Så lad os forfine teknologien.
– Elbiler er ikke den eneste måde at opnå co2-neutralitet på. Bør vi ikke alle sammen være entusiastiske på bilens vegne?, spurgte Toyoda retorisk.
Og han supplerede sig selv:
– Det lyder måske som om, vi kæmper imod tidsånden. Men det er ikke sandt. Det her er et nødvendigt skridt i retningen af fremtiden.