De australske myndigheder mener, at Toyotas seneste reklame er mere, end landets TV-seere kan tåle.
Derfor er den 30 sekunder lange reklame for den nye Toyota Yaris bandlyst fra australsk fjernsyn. Det har landets såkaldte Advertising Standards Bureau bestemt.
Og hvorfor så det? Jo, reklamen viser både ‘ en bil der bryder fartgrænsen’ og ‘farlig kørsel’, lyder det i vurderingen. Alt sammen fordi man har modtaget ‘en eller flere klager over reklamen’, der – og vi citerer – ‘opfordrer folk til at overtræde fartgrænser, som er meget farligt’
Længere nede i denne artikel kan du se reklamen. Så kan du selv bedømme, om det i virkeligheden er tilfældet.
Ny vurdering: Stadig forbudt
Senere har Advertising Standards Bureau dog trukket lidt i land. Nu lyder forklaringen, at man ikke direkte kan se, at Toyota overtræder nogle hastighedsbegrænsninger i filmen.
Men reklamen er altså stadig ulovlig. Myndighederne har nemlig vurderet, at ‘det grus og støv, som Yaris’en får hvivlet op i luften’ er at sidestille med “farlig kørsel”.
Toyota: Vi viser bare, hvad Yaris kan
Hos Toyota har man forsvaret sig med, at reklamen blot viser, hvad deres nye Yaris kan på de forskellige vejtyper, som Australien har at byde på.
Alligevel vil man fra Toyotas nu ‘redigere i filmen’. Hvilket nok betyder, at man fjerner de kritiserede dele af reklamen.
Her i Danmark er forbudte reklamer ikke noget fremmede fænomen. I mange år har tobaksfirmaer ikke måttet reklamere for deres produkter, og i øjeblikket diskuterer politikerne i folketinget ivrigt, om man skal forbyde ‘reklamer for spil og betting’.