Det bliver helt uden Subaru på sidelinjen, at Toyota kaster sig over udviklingen af GR86’erens afløser.
Lige siden den første GT86 fra januar 2012 har udviklingen af modellen været et parløb mellem Toyota og Subaru. Men er slut nu.
Det skriver australske Drive.
Mediet citererer ‘insider’-kilder, som siger, at Toyota vil smide hybridløsningen fra GR Yaris og GR Corolla over i GR86’erens afløser.
De biler har hver især en 1,6-liters, 3-cylindret benzinmotor med op til 304 hestekræfter og 400 newtonmeter.
LÆS OGSÅ: Direktør frygter, at danskerne mister interessen for elbiler
De kilder, som Drive har talt med, siger dog, at Toyota skærer lidt i salgsvolumen, når det kommer til motoren i den næste GR86. Helt konkret skulle Toyota være klar til at lægge en 1,4-liters motor mellem forhjulene.
Den nuværende GR86 – og søsterbilen Subaru BRZ for den sags skyld – kører med en to-liters, firecylindret boksermotor udviklet af Subaru.
Men Subaru er altså ikke en del af de nye GR86-planer, som Toyota angiveligt først vil sige noget om, når vi nærmer os 2028.
Noget andet, som australierne også kommer ind på, er Toyotas forhold til BMW.
Noget der ligne nu kommer en Supra ud af. Altså på en fabrik i Østrig, der også samler elbiler, for nu at gøre det mere indviklet. Men Toyota skulle efter sigende også være interesseret i at kappe båndet til BMW.
I stedet vil japanerne udvikle en elektrisk sportsvogn som får Supra-navnet. Det hænger måske sammen med, at BMW ikke vil bygge en Z4 igen, når det nuværende pensioneres. En nyhed der allerede begyndte at florere sidste år.