Dagene synes at vรฆre talte for Toyotas V8-produktion โ enkelte V8-modeller fรฅr dog lov at overleve, afslรธrer insider
Ifรธlge en insider hos Toyota, som The Drive har talt med, er japanerne sรฅ godt som klar til at lรฆgge deres produktion af V8-motorere i graven. Faktisk kan det ske allerede om tre รฅr.
Fabrikken beslutning vil isรฆr ramme det amerikanske marked, hvor modeller som Tundra, Sequoia og Landcruiser er populรฆre. Alle tre er store firehjulstrรฆkkere. Indtil nu er det dog planen, at man pรฅ fabrikken i Alabama vil samle mindst 30.000 V8-motorere endnu.
Lige nu bygger Toyota bรฅde V8โere pรฅ 4.6 liter og 5.7 liter.
Men nรฅr disse motorere har forladt samlebรฅndet, skal de ikke erstattes af nye ottecylindrede sager. I stedet vil Toyota omstille produktionen til V6-maskiner med turbotryk.
LรS OGSร : Daymak er go-karten som gรฅr fra 0-100 pรฅ 1.6 sekunder
Ogsรฅ pรฅ Toyotas Tahara-fabrik i hjemlandet Japan skulle man vรฆre klar til at pensionere V8โeren inden for to til tre รฅr.
Helt klar til et liv uden V8-lyd er japaneren dog tilsyneladende ikke. Vi skal nemlig ikke lรฆngere tilbage ind til december 2019, her offentligegjorde sรธstermรฆrket Lexus planerne om en helt ny V8-motor med twinturbo til deres motorsportsprogram.
Men det er ogsรฅ meningen โ at motoren skal finde vej til gadebilerโ, lรธd meldingen dengang.
Imens har Toyota endnu ikke officelt meldt noget ud om V8โerens skรฆbne. Men det stรฅr klart, at nye, strengere emissionskrav gรธr det svรฆrt for alle bilfabrikker at have otte cylindre i sortimentet.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: