Toyota og kinesiske GAC leder efter måder at holde forbrændingsmotoren i live på. En løsning kan være ammoniak.
Som Boosted til har fortalt, er motoren, der forbrænder ammoniak under udvikling. Der er tale om en firecylindret sag, der kan blive et alternativ til forbrændingen af brint.
I hvert fald hævder Toyotas kinesiske samarbejdspartner, GAC, at man har løst ammoniakens største udfordring. Nemlig at voldsomt meget energi går til spilde.
– Vi har løst udfordringen med, at ammoniak er svært at forbrænde hurtigt og dermed bruge som brændstof i personbiler, siger Qi Hongzhong, der er ingeniør i GAC’s udviklingsafdeling, til engelske Autocar.
Motoren blev allerede vist frem på en en messe i den kinesiske by Guangzhou sidste år. Ifølge GAC yder den 2-liters motor 163 hestekræfter.
LÆS OGSÅ: Selskab bag dansk bilforretning fyrer 250 folk
Spørgsmålet er nu, om teknologien er kommercielt bæredygtig. Men det mener kineserne faktisk allerede. Omvendt spiller Toyota på flere heste.
Japanerne har sammen med Subaru og Mazda lovet at kaste et anseeligt milliard-beløb i udviklingen af forbrændingsmotoren på et generelt plan. Det betyder bl.a., at Mazda puster mere liv i wankelmotoren.
Af en pressemeddelelse fremgår det endda, at Mazda ikke kan afvise, at den nye udvikling af wankelmotoren fører til en eller flere sportsvogne. Læs mere om det her.
Noget andet er selve forbrændingsmotorens skæbne. For måske har Toyota slet ikke så travlt med at forske i alternativer til bio- og syntetisk brændstof.
Hollandske Pieter Nota, der indtil sidste år var en del af BMW’s bestyrelse, forventer, at styret i Bruxelles allerede inden for 2 år ændrer holdning til det nuværende forbud mod forbrændingsmotoren fra 2035.
– En ny EU-kommission vil, formoder jeg i hvert fald, tage stilling til en udsættelse eller justering af forbuddet senest 2026. Det er bare uundgåeligt, tror jeg, siger han i podcasten National Auto Show.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!