Toyota tror ikke på, at elbiler med ledning er den eneste løsning. Så nu tester mærket helt åbenlyst en brintdrevet Hilux.
Det helt store spørgsmål i bilindustrien lige nu er, hvad kunderne i sidste ende skal køre på. Altså sådan nogen som dig og mig.
Toyota, altså når de ikke lige snyder med crashtest-oplysninger, tror, det bliver en blandet landhandel. Derfor tester mærket lige nu en brintdrevet Hilux.
Mærket siger, at pickupen kan køre 600 kilometer på en optankning af brændselscellerne. Men det ved vi faktisk allerede, for bilen blev afsløret sidste år.
Det nye er, at Toyota nu har bygget 10 prototyper. Og at mærket bruger dem til – ja, testarbejde. Og så selvfølgelig som blikfang i offentligheden. Bilerne kan bl.a. ses til det kommende OL i Paris.
LÆS OGSÅ: Disse nye biler er der næsten ingen som gider i Danmark
Det skriver mærket i en pressemeddelelse.
Teknologien i de ombyggede Hilux-modeller er den samme som i den egentlig serieproducerede Mirai. En bil og en løsning, som Toyota mener er pålidelig. Problemet er så bare, at der er virkelig langt mellem brintstationerne.
Herhjemme lukkede den sidste af slagsen eksempelvis sidste år. Det fik dog ikke Toyota til at pille Mirai ud af programmet. Noget mærkets importører ellers bliver sagsøgt for andre steder i verden. Læs mere om det her.
I den brintdrevne Hilux er de 600 kilometers rækkevidde faktisk mere, end hvad man kunne forvente, at en almindelig elbil med ledning ville kunne køre. I hvert fald ifølge Toyota selv. Bilen vejer, igen siger japanerne, også mindre, end en bil med batteripakker ville have gjort.
Hvornår – og om – japanerne har tænkt sig at gøre alvor af en brintdrevet Hilux, er endnu uvist. Men vi ved, at den bil, der lige nu testes, har 182 hestekræfter og 300 newtonmeter.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!