Toyota tror ikke på, at elbilen er det eneste rigtige. Så nu trodser japanerne et EU-forbud mod forbrændingsmotorer og udvikler nye benzinmotorer.
Toyota arbejder på at udvikle en ny generation af benzinmotorer, selvom EU fra 2035 har besluttet at forbyde salg af nye biler med forbrændingsmotorer.
De nye motorer er designet til at være både mere effektive og kraftigere end dem, der anvendes i Toyotas nuværende modeller.
Det skriver Automotive News.
En markant forskel på de nye motorer, og dem Toyota allerede har i programmet, er den kompakte størrelse. De mindre dimensioner gør det muligt for japanerne at lægge kølerhjelmen en smule lavere, hvilket kan reducere bilens luftmodstand og give et mere strømlinet udseende.
Denne ændring i design kan være en fordel i forhold til bilernes samlede ydeevne. I hvert fald i teorien.
Blandt de kommende motorer er en 2-liters turboladet benziner, som forventes lanceret i år. Denne motor vil i første omgang blive anvendt i en sportsvogn i den mellemste prisklasse. Altså før dansk moms og afgifter. Basisudgaven af GR Yaris koster næsten en million kroner herhjemme. Læs mere om det her.
Derudover er der planer om at udvikle flere varianter af den samme motor. Herunder en halvanden-liters udgave der skal kunne fås både med og uden turbo.
Toyotas nye motorer kan desuden kobles til en batteripakke og dermed skabe én måske flere hybridbiler.
Derudover kan bilerne også køre på alternative brændstoffer som syntetisk benzin eller brint. Hvilket afspejler japanernes jagt på andet end elbilen.
Efterspørgslen på hybridbiler er steget markant. Også i Europa. Hvilket er en væsentlig årsag til Toyotas satsning på at videreudvikle motorer til denne type biler.
Ifølge brancheorganisationen Acea steg antallet af nyregistrerede hybridbiler i EU med over 20 procent sidste år sammenlignet med 2023.
I Sverige var væksten på 16 procent i samme periode. Herhjemme var historien dog en helt anden. I 2023 udgjorde hybriderne 14,7 procent af nybilsmarkedet i Danmark. Det tal var skrumpet til under 10 procent i 2024.
Samme Acea opfordrer i øvrigt politikkerne i Bruxelles til at slække på emissionskravene til nye forbrændingsmotorer.
Hvis ikke det sker, siger Acea, vil det betyde milliardstore bøder til de europæiske bilmærker. Volkswagen har eksempelvis advaret, om at man skal finde 11 milliarder kroner for at kunne betale de kommende bøder fra EU.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk