Toyota tror ikke pรฅ, at elbilen er det eneste rigtige. Sรฅ nu trodser japanerne et EU-forbud mod forbrรฆndingsmotorer og udvikler nye benzinmotorer.
Toyota arbejder pรฅ at udvikle en ny generation af benzinmotorer, selvom EU fra 2035 har besluttet at forbyde salg af nye biler med forbrรฆndingsmotorer.
De nye motorer er designet til at vรฆre bรฅde mere effektive og kraftigere end dem, der anvendes i Toyotas nuvรฆrende modeller.
Det skriver Automotive News.
En markant forskel pรฅ de nye motorer, og dem Toyota allerede har i programmet, er den kompakte stรธrrelse. De mindre dimensioner gรธr det muligt for japanerne at lรฆgge kรธlerhjelmen en smule lavere, hvilket kan reducere bilens luftmodstand og give et mere strรธmlinet udseende.
Denne รฆndring i design kan vรฆre en fordel i forhold til bilernes samlede ydeevne. I hvert fald i teorien.
Blandt de kommende motorer er en 2-liters turboladet benziner, som forventes lanceret i รฅr. Denne motor vil i fรธrste omgang blive anvendt i en sportsvogn i den mellemste prisklasse. Altsรฅ fรธr dansk moms og afgifter. Basisudgaven af GR Yaris koster nรฆsten en million kroner herhjemme. Lรฆs mere om det her.
Derudover er der planer om at udvikle flere varianter af den samme motor. Herunder en halvanden-liters udgave der skal kunne fรฅs bรฅde med og uden turbo.
Toyotas nye motorer kan desuden kobles til en batteripakke og dermed skabe รฉn mรฅske flere hybridbiler.
Derudover kan bilerne ogsรฅ kรธre pรฅ alternative brรฆndstoffer som syntetisk benzin eller brint. Hvilket afspejler japanernes jagt pรฅ andet end elbilen.
Efterspรธrgslen pรฅ hybridbiler er steget markant. Ogsรฅ i Europa. Hvilket er en vรฆsentlig รฅrsag til Toyotas satsning pรฅ at videreudvikle motorer til denne type biler.
Ifรธlge brancheorganisationen Acea steg antallet af nyregistrerede hybridbiler i EU med over 20 procent sidste รฅr sammenlignet med 2023.
I Sverige var vรฆksten pรฅ 16 procent i samme periode. Herhjemme var historien dog en helt anden. I 2023 udgjorde hybriderne 14,7 procent af nybilsmarkedet i Danmark. Det tal var skrumpet til under 10 procent i 2024.
Samme Acea opfordrer i รธvrigt politikkerne i Bruxelles til at slรฆkke pรฅ emissionskravene til nye forbrรฆndingsmotorer.
Hvis ikke det sker, siger Acea, vil det betyde milliardstore bรธder til de europรฆiske bilmรฆrker. Volkswagen har eksempelvis advaret, om at man skal finde 11 milliarder kroner for at kunne betale de kommende bรธder fra EU.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: