Oplyste logoer er ifølge flere bildesignere det nye krom. Men det er ikke alt, de tænker sig til, der er lige lovligt. Det kan Toyota skrive under på.
Toyota blev tvunget til ændre designet på mærkets crossover C-HR, da crossoveren fik et facelift i juni 2023. Det lys, der skulle have omgivet både emblem og model-navn, er nemlig ulovligt.
Altså ikke lyset i sig selv. Men den måde, det skulle være brugt på, kan ikke typegodkendes. I hvert fald ikke endnu.
Reglerne for oplyste logoer på biler, som bestemmes af typegodkendelses-regler i EU, fastslår, at lyset kun må omslutte emblemer og ikke modelnavne eller øvrige betegnelser.
For at overholde lovgivningen har Toyota derfor justeret designet, så logoets belysning slukkes automatisk, når bilen kører.
Dekorativ belysning på biler er blevet mere udbredt i de senere år, og mange producenter eksperimenterer med forskellige bud på den slags.
Udover oplyste logoer ses LED-striber og andre detaljer gjort til en del af bilernes visuelle identitet.
Ifølge bildesignere er belysning blevet det nye sort. Eller i bilernes verden ‘det nye krom’.
– Belysning er det nye krom, skriver Niek Schenk, billedredaktør på Algemeen Dagblad, i en klumme.
Siden 2023 har det været tilladt at have oplyste logoer og dekorativ belysning på biler. Men reglerne er strenge.
Lyset må ikke ligne det fra bilens forlygter. Og der er krav om, at lyset foran på bilen skal være hvidt, mens rødt lys kun er tilladt bagpå. Niek Schenk uddyber, at reglerne er nødvendige for at sikre, at andre trafikanter ikke bliver forvirrede af bilens lys.
Toyota er ikke den eneste bilproducent, der arbejder med lys som en del af bilens design. For mange fabrikanter er det vigtigt, at deres biler kan genkendes, selv i mørke. Det har ført til en tendens, hvor belysning bruges til at skabe en tydelig signatur for hver model.
BMW har i mange år faktisk været til at genkende på lygterne. Tyskernes modeller hang i mange år uløseligt sammen med de såkaldte corona-ringe – i folkemunde angel eyes.
Også Volkswagen eksperimenterer med den slags. Eksempelvis har Wolfsburg-mærket forsøgt at gøre elbilen ID.3 let genkendelig med en lysbro mellem forlygterne og logoet.
I tilfældet med Toyota C-HR blev grænsen dog overskredet, fordi belysningen gik ud over det tilladte. Det viser, hvordan regler for lys og design kan udfordre bilproducenternes kreative ambitioner.