Toyota regner med at vise den første prototype af et såkaldt solidstate-batteri frem i 2021.
Hvor mange gange har du kigget efter en ny bil? Hvor mange af de gange har du frasorteret elbiler på rækkevidde? Hvad med ladetider?
Mange mærker har forsøgt at løse problemet, men nu overhales der indenom af tre primære indsatser: VW, Toyota og Nissan har alle sammen gang i udviklingen af et såkaldt Solid-State batteri, skriver bil magasinet.
Fordelene er ubeskrivelige, for Toyota lover nu et batteri med rækkevidde på 500 km, og en ladetid på bare 10 minutter. Løftet gælder til 2021, hvor den første prototype af en bil med batteriet vil blive præsenteret. Det skal munde ud i, at Toyota monterer batterierne i deres elbiler i 2025.
Mere plads og lavere vægt
De nye batterier har en langt bedre energitæthed end de batterier, vi kender, og derfor vil batterierne kunne laves mindre: Det vil give mulighed for bedre kabineplads, og det er til tider kærkomment.
LÆS OGSÅ: Et stunt i Fast and Furious kostede 25 millioner dollars
Desuden er batteriet bedre til at holde på sin strøm igennem forskellige temperaturer, og Toyota mener selv, at forskellen mellem rækkevidde i vinter- og sommertemperaturer er så godt som udlignet.
Mindre risiko for brand
Selvom teknologiens omfang bestemt er sprængfarlig, så er batteriet i sig selv mere stabilt end de nuværende litium-ion batterier. Det betyder ifølge Toyota midre risiko for brand.
Bruger stadigvæk litium
Litium er én af de afhængigheder, det nye batteri ikke gør kål på. Det er et klagepunkt for mange, at litium er en finit resurse. Litium kan dog genbruges, men en komplet uafhængighed af materialet ville være at foretrække.
Fast-tilstandsbatteriet effektiviserer alligevel brugen af litium. Toyota lover nemlig også, at batterierne ikke er nært så hurtigt udskiftningsparate, som de tidligere, væskebaserede batterier. At ét batteri holder længere, betyder også, at der forbruges mindre litium pr. elbil, hvilket i sidste ende sparer på det dyrebare materiale.
Toyota har allerede lagt batteriet i en prototype, men detaljer er endnu ikke udkommet. De er dog ikke de eneste, der har fanget den. Nissan og VW er begge i gang med udviklingen af et lignende batteri.
Og Nissan regner med at have en produktionsklar bil færdig i 2028. Alligevel er det Toyota, der med over 1000 patenter inden for teknologien fører rent udviklingsmæssigt.
VW vil, ligesom Toyota, være produktionsdygtige inden 2025, og de planlægger at opnå det sammen med en amerikansk startup-virksomhed ved navn QuantumScape.