Trods en รฅbenlys tvivl mener Toyota stadig, at der er plads til brintbiler i Europa. Derfor ruller japanerne nu ud med brintstationer.
Toyota har planer om at etablere et netvรฆrk af brintstationer i hele Europa. Mรฅlet er at gรธre det nemmere og hurtigere at tanke brintkรธretรธjer.
For at nรฅ dette mรฅl har Toyota indgรฅet et samarbejde med Hydrogen Refueling Solutions (HRS) og ENGIE. Sammen vil de udvikle og implementere en ny generation af brinttankstationer.
Den nye teknologi, kaldet Twin Mid Flow, reducerer tanktiden betydeligt. Lastbiler kan tanke brint til 600 km rรฆkkevidde pรฅ kun 8 minutter, og personbiler kan tankes pรฅ under 5 minutter.
โ Udviklingen af Twin Mid Flow teknologien er et vigtigt skridt i vores bestrรฆbelser pรฅ at stimulere vรฆksten af brintรธkosystemer. Vi er begejstrede for det nye partnerskab, siger Thiebault Paquet, direktรธr for forskning og udvikling hos Toyota i Europa, i en pressemeddelelse.
Udover hurtigere tankning er den nye teknologi ogsรฅ mere omkostningseffektiv. Dette er et vigtigt skridt mod at gรธre brint til et reelt alternativ til fossile brรฆndstoffer.
EU har sat et mรฅl om at etablere brintstationer for hver 200 km langs det transeuropรฆiske transportnetvรฆrk (TEN-T) inden 2030. Toyotas initiativ bidrager til at nรฅ dette mรฅl.
HRS ser ogsรฅ samarbejdet som en vigtig milepรฆl.
โ Det strategiske partnerskab med Toyota og ENGIE markerer et afgรธrende skridt i innovationen af infrastrukturen til tankning af brintkรธretรธjer.
โ Ved at kombinere vores ekspertise vil vi fremskynde udrulningen af brinttankstationer over hele Europa og verden og reducere tiden, man bruger pรฅ optankning, gรธre tankstationerne bรฅde mere tilgรฆngelige og mere omkostningseffektiv, siger Hassen Rachedi, adm. direktรธr og grundlรฆgger af Hydrogen Refueling Solutions.
Den nye teknologi testes i รธjeblikket i RHeaDHy-projektet, som er finansieret af EU. Projektet fokuserer pรฅ at udvikle og teste lรธsninger, der kan bidrage til at etablere en effektiv infrastruktur til brintkรธretรธjer.
En ny EU-bestemmelse kan da ogsรฅ tvinge Danmark til at genรฅbne de lige nu lukkede brintstationer i landet. De sidste forsvandt i september 2023. Lรฆs mere om det her.
Trods de nye brintstationer har Toyota talt helt รฅbent om, at teknologien endnu ikke har fรฅet det gemmenbrud, japanerne havde set for sig. Desuden mangler brintbilerne generel opbakning.
Den hรฅber japanerne sรฅ til gengรฆld at hente hos BMW, der i 2028 vil sรฆtte gang i mรฆrkets fรธrste serieproduktion af brintbiler. Netop med Toyotas hjรฆlp.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: