Paris kommune hæver nu parkeringstaksterne markant for folk i SUV’er. Det gælder dog kun besøgende udefra og turister. Samtidig forbydes hastigheder over 50 km/t.
Enhver, der parkerer en SUV omkring Eiffeltårnet, Champs-Élysées eller Montmartre, skal nu grave dybere i lommerne. Paris kommune har nemlig besluttet at gøre den slags dyrere.
Og dog. For prisen forhøjes kun for enhver besøgende i byen eller turist. De lokale parisere fredes. I hvert fald for nu.
Det skriver den tyske avis Bild.
Parkeringsafgifterne blev hævet 1. oktober. Og det betyder, at det nu koster hele atten euro svarende til 134 kroner at parkere én time i centrum af Paris.
Kan man som turist eller besøgende finde en p-plads i udkanten af byen, hæves taksten med 200 procent fra fire til tolv euro.
LÆS OGSÅ: Skylder 3.200 mia kroner – bilgigant er i fare for lukning
Hvis man får købt den forkerte parkeringstilladelse eller billet, svarer byens p-vagter igen med en afgift på 225 euro. Det svarer til 1.700 kroner.
De nye regler gælder alle benzin- og dieselbiler, der vejer mere end 1,6 ton, mens elbilerne må veje 2 ton, før de skal betale den abnormt høje parkeringsafgift.
Den socialistiske borgmester i Paris, Anne Hidalgo, fik det, som hun ville have det, da hun i februar lod borgerne i hovedstaden stemme om forslaget.
Hovedargumentet for den meget dyrere parkering er, at ‘højlydte, pladskrævende og skadelige for miljøet’, siger borgmesteren.
Men det er ikke alt, der har ramt bilerne i Paris pr. 1. oktober 2024. På ringvejen Paris Périphérique, der løber rundt om byen, er det også blevet forbudt at køre mere end 50 km/t.
Borgmesteren mener, at det skaber mindre forurening. Men ved lavere hastigheder forurener biler mere. Før 1. oktober måtte bilisterne køre 70 km/t på ringvejen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!