Det er ikke kun emissionsudledningen, man skal holde øje med, nu er der helt nye regler for personbilers bremselys i baglygterne.
I løbet af denne sommer er flere nye regler trådt i kraft for personbiler i EU. Mest kendt er nok den nu obligatoriske fartbegrænser, men også bremselys i baglygterne er der lavet om på.
I hvert fald er det regelsæt, bremselyset i baglygterne nu skal leve op til, lavet om. I lighed med fartbegrænseren trådte reglen i kraft 7. juli i år.
Det betyder, at alle biler fremstillet før den dato ikke skal leve op til reglerne. Det omvendte er dog tilfældet efter skæringsdatoen.
Reglen betyder, at alle nye biler siden 7. juli 2024 har været udstyret med et såkaldt nødbremsesignal. Dermed skal baglygterne blinke på en helt bestemt måde, når bilen bremser tilstrækkeligt hårdt op.
LÆS OGSÅ: Så meget koster det at køre 100 kilometer i en elbil
Det oplyser det tyske ministerie for digitalisering og transport.
Det nye nødbremse-signal i baglygterne skal gøre det nemmere for bagfrakommende trafik at se, hvornår en medtrafikant længere fremme bremser hårdt op. Flere biler har allerede lignende systemer, men det er ikke før nu, at det bliver et krav på alle nye biler i alle EU’s medlemslande.
Ifølge den tyske sammenslutning af bilproducenter VDA, som i øvrigt kræver benzin og diesel baseret på råolie gjort forbudt, sker 17 procent af alle ulykker med døde og kvæstede i trafikken i forbindelse med påkørsler bagfra. Det er én af årsagerne til det nye EU-krav.
Nye regler er der i øvrigt nok af. Det er bare ikke altid, at den skal kan indføres til tiden. Færdsstyrelsen udskød tidligere på året et krav til alle synshaller og syn af biler i Danmark. Men nu skulle det være på plads fra 1. januar 2025. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!