I Rusland har staten afsat 900 millioner dollar der over de næste tre år skal bruges på investeringer i en platform til elbiler.
Rusland, der i stigende grad er isoleret fra den vestlige verden, har løftet sløret for planer, om at Putin-styret vil have sin egen produktion af elbiler og dermed mindske afhængigheden af udenlandske bilproducenter.
Efter invasionen af Ukraine og de efterfølgende sanktioner, har mange internationale bilproducenter forladt Rusland. Renault solgte bl.a. Lada for bare 10 danske øre. Noget har ført til et drastisk fald i salget af nye biler i det store land.
For at imødegå denne udfordring planlægger den russiske regering at investere op mod 900 millioner dollars i udviklingen af en platform til elbiler over de næste tre år. Platformen skal, sige russerne, danne grundlag for produktionen af en bred vifte af køretøjer med særligt fokus på hybridbiler og elbiler.
Det skriver Carscoops.
Størstedelen af finansieringen til projektet kommer fra det russiske parlament, mens Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute (NAMI) står i spidsen for udviklingen. NAMI er i forvejen kendt for at eje Aurus Motors, et russisk mærke der producerer luksusbiler til præsidenten.
– Ved at designe en sådan modulær platform, lægger vi fundamentet for at udvikle vores egen bilproduktion, udtalte Alexey Matushansky, direktør for Department of Strategic Development and Corporate Policy i Industry and Trade Ministry, i forbindelse med annonceringen af projektet.
– Den vil blive brugt til at samle biler af forskellige klasser fra Golf (kompakt) klasse til business class.
– NAMI vil spille en ledende rolle i implementeringen af dette projekt, mens deres hovedopgave vil være at forene komponentbasen til denne platform. Den nye platform vil også blive brugt til serieproduktion af hybridbiler og især elbiler i fremtiden.
Rosatom, Ruslands statslige atomkraftselskab, spiller også en central rolle. Virksomheden er allerede i gang med at etablere to gigafabrikker til produktion af battericeller til de kommende elbiler. Derudover arbejder Rosatom på udviklingen af en elmotor.
Den lokale bilproduktion i Rusland er faldet markant siden invasionen af Ukraine. I 2021 blev der produceret cirka 1,34 millioner køretøjer i landet. Men det tal faldt til 448.246 i 2022. Mens mange etablerede bilproducenter har forladt Rusland, er en række kinesiske mærker kommet til for at starte en licensproduktion på de forladte fabrikker.
Om Rusland så rent faktisk kan producere en elbil, der ligner andet end det gyselige universitets-projekt “Amber” fra december 2023, må tiden vise.