At det stadig koster penge at køre over Storebæltsbroen kan ikke være udtryk for andet end en skjult skat, mener trafikforsker Mogens Fosgerau.
Når det er dyrest, koster det 270 kr. at køre over Storebæltsbroen. Altså én vej. Og det kan ikke være andet end udtryk for andet end en skjult skat.
I hvert fald ikke hvis man spørger trafikforsker Mogens Fosgerau.
– Nu er det bare blevet til en skat, og det er en dårlig måde at indkræve skat på, fordi den forvrider, siger forskeren til TV2 Øst.
At holde fast i brugerbetaling på broen er kun med til at skabe ulighed i samfundet, mener forskeren.
LÆS OGSÅ: Elbil-ejer får 40.000 kr. i erstatning – kunne ikke have alt i den nye bil
Allerede sidste år regnede Transportministeriet på, hvad det ville koste statskassen at gøre Storebælt gratis. Omkring 900 millioner sagde facit i sidste ende. Og det blandt andet fordi brugerbetaling på Storebælt er en vanvittigt god forretning for statskassen.
Med tiden har Storebælt finansieret mange andre af statens anlægsprojekter. Men det var ifølge Erik Knud Andersen, der var trafik- og transportchef hos Vejdirektoratet, da broen blev bygget, slet ikke meningen, at broen skulle bruges som skatteskrue over for befolkningen.
Nu er det alligevel sket, og der er ikke udsigt til, at det bliver gratis at køre over Storebælt. I hvert fald ikke før om mange år. Før folketingsvalget sidste år sagde den daværende transportminister, at regeringen vil overveje at gøre broforbindelsen gratis. Men først om mange år – læs mere om den sag her.