I Spaniens hovedstad Madrid er to brandmænd blevet dræbt under slukningarbejdet med en brændende elbil. Brandvæsnet advarer mod en enorm risiko.
I Spaniens hovedstad har en brændende elbil kostet to brandmænd livet, da de var i gang med at slukke flammerne.
Den ene brandmand, der snart skulle være far, omkom efter at have forsøgt at redde en kollega fra den igangværende brand.
Alarmen indløb tirsdag klokken 16.00 til brandvæsenet. Meldingen lød på, at en Porsche Taycan var brudt i brand i en garage i Alcorcón, Madrid.
Ifølge spanske medier skete det, efter bilen kolliderede med et andet køretøj. Føreren af Porschen skulle have trådt på den forkerte pedal, hvilket førte til sammenstødet.
Da brandfolkene ankom til stedet, antog de først, at det var en almindelig brand. Situationen viste sig dog at være mere kompliceret.
Under slukningsarbejdet blev tre brandmænd angiveligt fanget i det p-anlæg, som elbilen brændte i.
To af mændene fik reddet sig ud med at komme ud. En af dem vendte omgående tilbage for at hjælpe den kollega, der stadig var inde.
Kort tid efter blev både Sergio på 27 år og Jesús på 34 år fundet døde. Den brandmand, der vendte tilbage for at hjælpe sin kollega, blev fundet med hjertestop.
Trods genoplivningsforsøg kunne lægerne på stedet ikke redde hans liv.
Den tredje brandmand, som var fanget, modtager fortsat behandling for alvorlige skader. Yderligere 13 brandmænd samt føreren af Porschen blev også indlagt med lettere skader efter at have indåndet giftige dampe.
Efter hændelsen har brandmand Joaquín Pérez fra Toledo Brandvæsen, som deltog i slukningsarbejdet, langet kraftigt ud efter elbilerne.
– Risikoen for elbilbrande i lukkede rum er enorm.
– Det er mange gange større end en brand, der involverer et køretøj med en forbrændingsmotor, siger han til avisen El Mundo.
Joaquín Pérez har undervist i slukning af brande i elbiler. Han uddyber, at der er væsentlig forskel på diesel/benzin- og elbilen.
– Den første fare er, at en elbil brænder meget hurtigere end en benzinbil, meget hurtigere.
Men i forbrændingsmotoren er der kun én fare og den kan slukkes på fem minutter.
– En elbil har to: Først brænder plastikken og alt det andet så at sige, men så brænder batterierne, som er opbygget af små celler, der brænder efter hinanden, forklarer han.
Branden har medført debat om sikkerheden ved elbiler i Spanien. Den specifikke årsag til hændelsen undersøges nu nærmere.
Men det er ikke første gang, at en brændende elbil antænder debatten om biltypen. Sidste år fik en brand i et sydkoreansk p-anlæg politikere til at foreslå et forbud mod elbiler i den slags bygninger. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: