Hos BYD kæmper man konstant med Tesla om at levere flest elbiler. Det betyder travlhed og 200.000 nye ansatte på 3 måneder.
Mens europæiske bilproducenter gennem det ene kvartalsregnskab efter det andet kæmper for at holde skindet på næsen, ansætter BYD 200.000 nye folk.
Det kinesiske bilmærke har så travlt med at få bygget nogle biler, at der på bare 3 måneder er besat nye stillinger i hundredtusindvis.
Mellem august og oktober blev der ansat tæt på 200.000 nye folk i virksomheden, som skal arbejde med bilproduktion og komponenter dertil.
Det fortæller bilmærkets vicedirektør, He Zhiqi, til nyhedsbureauet Reuters.
For at sætte det tal lidt i perspektiv er det samme antal folk, som arbejder i hele Volkswagen til sammen. Altså på alle markeder, hvor Volkswagen sælger biler.
LÆS OGSÅ: Træder i kraft 1. januar – her er de nye kørekortregler
I alt har BYD godt 900.000 ansatte på lønningslisten, og hvis man skal tro de kinesiske medier, brager regnskabet afsted. I andet kvartal af 2024 steg BYD’s indtjening med 24 procent sammenlignet med første kvartal.
Og ifølge Inside China Auto solgte BYD mere end 500.000 biler i hele verden alene i oktober måned. Og selvom BYD både herhjemme og i resten af Skandinavien er bedst kendt for elbilerne, er det hybridbilerne, der trækker læsset.
Indtil videre i år har BYD solgt 1,9 millioner af slagsen, mens det er blevet til 1,35 millioner rene elbiler. Næste skridt er i Europa.
For at undgå straftold fra EU bygger BYD hele to fabrikker på europæisk jord. Den første placeres i Ungarn. Efter det følger en fabrik i Tyrkiet, som geografisk regnes for en del af netop Europa.
Alt imens kæmper de europæiske bilmærker noget, der ligner en overlevelseskamp. Senest har Audi meldt ud, at man lukker den ene af bare to bilfabrikker, som er tilbage i hele Belgien. Det betyder fyringer af adskillige tusinde ansatte.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!