Stellantis oplyser, at bilfabrikkerne har været lukket ned på grund af strejke i flere dage, og at man ikke ved, hvornår samlebåndene kommer i gang igen.
Stellantis’ bilproduktion på to fabrikker i Frankrig og én i England ligger stille.
Det sker ikke, fordi koncernens egne ansatte er gået hjem, men fordi en række underleverandører nægter at udlevere dele til fabrikkerne.
Det skriver Reuters.
I en udtalelse til medierne bekræfter en Stellantis-talsmand, at man er blevet tvunget til at bremse produktionen på Poissy og Hordain-fabrikkerne i Frankrig, mens en fabrik i Luton, England, også ligger stille.
LÆS OGSÅ: Flertal går imod folk med elbiler: “De skal også betale”
Ifølge talsmanden ved bilkoncernen endnu ikke, hvornår produktionen kan genstartes. Fabrikkerne gik i stå i begyndelsen af uge 17.
Helt konkret er produktionen af DS 3 og Opel Mokka ramt. Mens også samlebåndene, som spytter varebilerne Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Opel Vivaro, er lukket ned.
Det er ikke den eneste konflikt, der truer Stellantis’ bilproduktion. Også i USA er der problemer. Her ligger man i konflikt om priser med underleverandøren MacLean-Fogg.
Hvis Stellantis vælger at stoppe betalingerne her, kan underleverandøren stoppe samtlige forsendelser. Det vil betyde, at mærkets gearkasse-fabrik i Kokomo, Indiana, må lukke.
Stellantis betalte tilbage i marts måned under højlydte protester MacLean-Fogg 1,4 millioner dollar for nogle dele, som er nødvendige for produktionen. Men nu truer leverandøren altså igen med at tilbageholde dele.
Pinligheder og problemer er der i det hele taget nok af på Stellantis-ledelsens bord i øjeblikket. Eksempelvis måtte Alfa Romeo, der er en del af koncernen, efter bare 5 dage trække et navn til en ny bilmodel tilbage. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!