I én Facebook-gruppe alene klager 30.000 medlemmer over problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmærket nægter, at den upopulære konstruktion er en fejl.
Tusindvis af Ford-ejere udtrykker bekymring over Ecoboost-motoren. Især motorens tandrem, der kører i olie, skaber usikkerhed.
En Facebook-gruppe for utilfredse ejere har rundet 30.000 medlemmer. Gruppen hedder “Ford Ecoboost Nightmare”. Her deler medlemmer erfaringer med motorproblemer.
Oprindeligt blev Fords Ecoboost-motor rost meget. Den modtog flere priser, herunder titlen som Årets Motor.
Motoren var populær hos bilejerne. Den kombinerede god brændstoføkonomi med pæne kræfter. Ford brugte Ecoboost-motoren i mange modeller. Den blev produceret i perioden 2009 til 2019.
Men efter nogle år begyndte der at opstå problemer. Problemerne var knap så positive for bilejerne. Det særlige design med tandremmen, der skal køre rundt i olie, viste sig at være en udfordring.
Tandremmen kan nedbrydes over tid. Olien kan blive forurenet med gummirester. Det kan føre til alvorlige motorskader.
En udskiftning af tandremmen er en omfattende proces. Det tager typisk omkring seks timer på et værksted. Prisen for rep ligger omkring 16.250 danske kroner.
Hos NAF, der er det norske svar på FDM, har Benny Christensen tidligere udtalt sig særdeles kritisk om motorkonstruktionen.
– Det er ikke et spørgsmål om, den går i stykker – men hvornår.
Bilejernes erfaringer og bekymringer
I Facebook-gruppen “Ford Ecoboost Nightmare” findes mange beretninger. Ejerne fortæller om motorer, der pludselig står af.
Mange beskriver, hvordan Ford har afvist at dække reparationsomkostningerne. Problemer med tandremmen er et gennemgående tema i gruppens opslag.
I Finland har mediet Yle talt med Ford-ejer Mona Söderblom. Hun ejer en Ford Fiesta med Ecoboost-motor. Bilen har kørt 60.000 kilometer. Hendes bekymring for motorens holdbarhed vokser.
– Jeg tænker ikke på det hver dag. Men sidste gang, da vi kørte ind i Turku, begyndte vi at tænke på, hvad vi ville gøre, hvis motoren gik i stykker, fortæller hun til Yle.
Victor Wikström, også fra Finland, ejer en Ford med den omtalte motor. Han kendte til risikoen, da han købte bilen. Han opfordrer til øget opmærksomhed.
– Når det kommer til den motor, bliver du helt sikkert forvirret.
– Jeg anbefaler, at man som ejer kigge lidt oftere under motorhjelmen. Det kan være nødvendigt med mere end ét årligt service,” siger Wikström til Yle.
Fords officielle holdning varierer
I Storbritannien har Ford anerkendt problemer med Ecoboost-motoren. Britiske kunder har mulighed for at søge fuld kompensation.
De kan få dækket omkostninger til reparationer forårsaget af fejlen. Situationen er dog anderledes i andre lande.
I Finland afviser Ford, at der er en designfejl ved motoren. Matti Koponen er eftermarkedsdirektør for Ford Finland.
Han skriver til følgende til Yle:
– Ford ser det på nuværende tidspunkt ikke som nødvendigt at forlænge garantier.
– I enkelte tilfælde kan producenten, forhandleren eller mærkets repræsentant acceptere og refundere omkostninger, der er afholdt som følge af defekter.
Ford lægger i stedet vægt på vigtigheden af vedligeholdelse.
– Gennem mærkeværkstederne er vi begyndt at anbefale hyppigere olieskift. Bilejere i Finland, der primært kører bykørsel, bør skifte motorolie årligt, siger Matti Koponen.
Han forklarer, at mange koldstarter kan forringe oliens kvalitet over tid.
Også i Danmark har Ford-kunder oplevet alvorlige problemer med Ecoboost-motorerne. Nogle danske ejere står uden hjælp fra importøren. Læs mere om det her.
De upopulære Ecoboost-motor bekymrer mange bilejere. På Facebook har Ford Ecoboost Nightmare-gruppen fået 30.000 medlemmer.
Samtidig oplyser Ford selv, at motoren ikke lider af nogen designfejl. Ejerne opfordres alligevel til at ‘vedligeholde bilen omhyggeligt’.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk