Nok er Toyotas aktiekurs steget med 27 procent i år. Men i Kina er salget af mærkets biler på vej mod et kollaps, og hjemme i Japan står den også på nedtur.
Det virker, som om Toyota kan gå – eller rettere sagt køre – på vandet i øjeblikket. Hvilket deres nye biler faktisk også gør. Men det er en anden snak. Læs mere om det her.
Træerne vokser dog langt fra ind i himlen for japanerne. På hjemmemarkedet i Japan er Toyotas salg faldet med 14 procent.
Og i Kina, der har verdens absolut største bilmarked, ligner Toyota et mærke på vej mod kollaps. I samme periode er japanernes salg af nye biler nemlig faldet med hele 27 procent.
Det skriver Reuters.
LÆS OGSÅ: Læser spørger: Hvorfor henter danskerne ikke billige elbiler i Norge?
Omvendt er Toyota langt fra at være det eneste bilmærke, der har det svært i Kina. Det har diktaturets egne bilmærker faktisk også.
Et bilmærke, der har taget konsekvensen, er kriseramte Aiways. Mærket lukker nu alt sin aktivitet i Kina på nær lige fabrikkerne for at satse på markeder udelukkende uden for Kina.
Toyota kan dog lune sig ved, at tilbagegangen i det store billede ligger på sølle 0,5 procent. Det skyldes bl.a. stor fremgang i Europa. Ligesom de amerikanske forhandlere trækker deres del af læsset.
Herhjemme kan Toyota desuden notere sig en plads som nummer ét på salgslisterne. Faktisk slår mærket endda sidste års ubetingede nummer ét med en ganske pæn margin. Læs mere om det her.
Japanerne holder da også fast i, at deres strategi er den rigtige. Det har man desuden fået både Subaru og Mazda med på.
Sammen lovede de tre mærker for nylig at fortsætte udviklingen af forbrændingsmotoren. Interessant nok satser Mazda i den sammenhæng på en udvikling af wankelmotoren.
En motor som efter at være blevet begravet sammen med RX-8 i 2012 nu gør comeback. Og det faktisk i en elbil af alle ting.
I den lille MX-30 fungerer wankelmotoren som rækkeviddeforlænger. Og ikke bare det. For at få gang i salget herhjemme forsøgte Mazda i april at gøre MX-30 til Danmarks billigste elbil. Læs mere om det her.