Annonce:

Trods lov er elbiler oftest med i disse ulykker

En opgørelse viser, at elbiler i visse tilfælde er overrepræsenteret i visse trafikulykker. Det er især fodgængere, det går udover.

Elbiler er oftere involveret i ulykker med fodgængere. I hvert fald når man sammenligner med diesel- og benzinbiler i andre typer af trafikulykker.

Omvendt er elbiler sjældnere en del af statstikken i dødsulykker, viser en analyse fra Norges Statistik (SSB).

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Undersøgelsen, som dækker perioden fra 2018 til 2023, fokuserer på trafikulykker med personskade. Dataen tager desuden højde for elbilernes andel af den samlede bilpark. Og i Norge er det faktisk ganske interessant.

Det skriver SSB i en pressemeddelelse.

Kort får nytår måtte nordmændene nemlig trække en række tal, der ‘bevise’, at elbilen havde overhalet benzinbilen i landet, tilbage. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Undersøgelsen tager dog også højde for, hvor mange kilometer elbilerne rent faktisk kører. Altså hvor meget elbilerne egentlig er på vejene. De forhold og forbehold ændrer bare ikke på resultatet.

Ifølge Norges Statistik, der svarer til det lignende Danmarks Statestik, er elbilernes andel af trafikulykker mere end end tredoblet i årene mellem 2018 og 2023. Helt konkret er elbilernes andel af ulykkesstatistikken steget fra 7 til 25 procent.

Det skyldes dog primært, at antallet af elbiler generelt steg i samme periode. Andelen af elbiler i Norge voksede fra 7 procent til 24 procent i de år. Mens deres andel af det samlede kilometertal, altså hvor mange kilometer nordmændene kører om året, er steget fra 7 procent til 28 procent. Dermed er stigningen i ulykkesandel proportional med elbilens udbredelse.

Analysen viser ingen generel overrepræsentation af elbiler i trafikulykker med personskade. Som SSB konkluderer.

– For alle trafikulykker med personskade på landsbasis fandt vi ingen tegn på, at elbiler var overrepræsenteret i ulykkerne i den undersøgte periode.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Når det kommer til alvorlige ulykker, er der imidlertid forskelle. Elbiler var overrepræsenteret i fodgængerulykker i hele den undersøgte periode, hvilket tyder på en særlig risiko i denne kategori.

At elbiler er meget lydløse har da også været genstand for megen debat de seneste år. I 2019 blev det af samme grund et krav, at AVAS, der står for Acoustic Vehicle Alert System, skal være installeret i alle elbiler.

Systemet frigiver en kunstigt skabt lyd, lige så snart en elbil bevæger sig med 20 km/t eller mere. Kravet var næsten et år undervejs. Det blev vedtaget af EU i oktober 2018.

Omvendt var og er elbiler underrepræsenteret i dødsulykker. Det betyder dog ikke, at det ikke går galt i elbiler. Læs mere om det her.

Annonce:
Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også