Byens politikere vil have bilerne ud. Færre p-pladser er en del af planen. Det er både den ene og den anden side af byrådssalen enig om.
Som den første danske by nogensinde forbød København i marts diesel-og benzinbiler i sidste måned. I begyndelsen godt nok kun på én gade – og kun som et forsøg frem til 2024 – i hovedstaden. Men Enhedslisten lægger ikke skjul på, at man helst ser ordningen udbredt til flere veje i hovedstaden.
De københavnske politikere er dog langt fra de eneste, der vil biltrafikken til livs. Det vil de også i Odense. Det er allerede besluttet, at byen skal være klimaneutral i 2030. Altså om mindre end 7 år.
En af måderne at gøre det på er ved at sløjfe nogle af byens parkeringspladser. Faktisk op til halvdelen af de eksisterende er det foreslået. Bl.a. i bydelen Skibhuskvarteret. Her er både Socialdemokratiet og Venstre enige, om at der skal nedlægges parkeringspladser. Bl.a. vil man forbyde gadeparkering.
Det selvom der er mange butikker, som frygter for netop det tiltag, i området. Det skriver Fyens.dk.
LÆS OGSÅ: SE LISTEN: Her kører Danmarks værste bilister rundt
Politikere kan ikke se problemet
Og bekymringen er ikke blevet mindre efter et møde med Odenses klima-og miljørådmand Tim Vermund (S), siger en butiksindehaver til avisen.
Rådmanden mener dog ikke, at det vil gå ud over butikslivet, hvis Odense forbyder gadeparkering. Heller ikke Venstres beskæftigelses- og socialrådmand Christoffer Lilleholt kan se problemet.
– Der er brug for nogle ændringer, så det er mere sikkert at færdes som blød trafikant, siger han til avisen.