Donald Trump overvejer at udskyde den omstridte biltold for at give bilproducenter som General Motors, Ford og Stellantis tid til at flytte produktion tilbage til USA.
USA’s præsident Donald Trump overvejer nu at give landets bilproducenter en pause fra den nuværende biltold.
Det sker for at give dem mere tid. Producenterne skal omstille sig til at lave flere dele i USA, lyder det fra Det Hvide Hus.
Trump ønsker at give virksomhederne bedre muligheder. De skal flytte produktion af bildele hjem til USA. Det kræver tid at etablere den produktion.
Lige nu betaler bilproducenter en told på 25 procent. Tolden gælder for importerede biler. Det er en betydelig omkostning for flere af bilmærkerne.
Faktisk koster det så meget, at flere af de helt store – også flere mindre – bilmærker nu har droppet at eksportere biler til USA.
Et mærke som Ferrari sender dog regningen videre til kunderne.
En lignende toldsats på importerede bildele var planlagt. Den skulle træde i kraft den 3. maj ifølge tidligere meldinger. Det skaber usikkerhed i branchen.
Donald Trump bekræftede mandag aften dansk tid overvejelserne over for pressen.
– Jeg kigger på noget, der kan hjælpe nogle af bilproducenterne, sagde han ifølge Bloomberg.
Mulig udsættelse af amerikansk biltold
– De er i gang med at skifte fra dele, der kommer fra Canada, Mexico og andre steder,” forklarede Trump.
– Og de har brug for tid, fordi de skal lave de dele her, sagde Trump om den lille håndsrækning til bilmærkerne.
Nyheden om en mulig toldpause blev modtaget positivt på aktiemarkedet. Investorerne reagerede hurtigt. Det viser markedets bekymring for tolden.
Aktierne i store amerikanske bilproducenter som General Motors (GM), Ford og Stellantis steg. Det skete umiddelbart efter Trumps udtalelser mandag. Det afspejler lettelse i branchen.
De store bilproducenter har i ugevis lagt pres på Trump-administrationen. De ønsker lempeligere vilkår. Især for visse typer bildele.
Ifølge kilder tæt på forhandlingerne har General Motors, Ford og Stellantis især kæmpet imod told på bestemte lavpris-bildele. De argumenterer for, at det er nødvendigt for konkurrenceevnen.
Omstilling af bilproduktion i USA
De samme kilder nævner, at de tre giganter har accepteret told. Det gælder for færdigsamlede biler. Også større komponenter som motorer og gearkasser accepteres med told.
Udfordringen for bilproducenterne er den tid, det tager. Omstilling af forsyningskæder er en kompleks proces. Det kræver store investeringer og planlægning.
Uden en udsættelse ville tolden på bildele lægge yderligere pres på producenterne. Det ville potentielt øge produktionsomkostningerne markant. Det kunne i sidste ende ramme forbrugerpriserne på nye biler.
Selvom Trump signalerer en mulig pause, er intet endeligt besluttet endnu. Bilindustrien afventer derfor en formel udmelding fra administrationen. Den nuværende usikkerhed påvirker fortsat planlægningen hos producenterne.
Debatten om biltold i USA er en del af en større handelspolitisk dagsorden. Den handler om at styrke amerikansk industri og produktion. Det har været et centralt politisk mål for Trump. Også før han igen blev valgt som præsident sidste år.
Mens de amerikanske bilproducenter som Ford og Stellantis (ejer af mærker som Jeep og Ram) navigerer i det handelspolitiske landskab, kan du læse meget mere om, hvordan sidstnævnte måske har udsigt til hele 175.000.000 fra en tidligere ansat. Læs historien lige her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk