Flere bilproducenter har sat leverancer på pause, mens nye toldsatser fra Trump-administrationen skaber usikkerhed og bilkø ved amerikanske havne.
Situationen spidser til ved de amerikanske havne, hvor tusindvis af importerede biler fra mærker som Audi, Jaguar Land Rover og Aston Martin står stille.
Årsagen er nye toldsatser indført af præsident Donald Trump, som har fået bilfabrikker til at stoppe forsendelser til USA.
Flere bilproducenter holder nu deres biler tilbage ved både amerikanske og europæiske havne. Målet er at undgå at blive ramt af de nye toldafgifter, mens usikkerheden omkring reglerne skaber forvirring i hele bilbranchen.
Nye bilforsendelser bliver ifølge kilder i logistiksektoren udsat i håb om, at der kan opnås politiske kompromiser. Enkelte havne er tæt på kapacitetsgrænsen, og en topchef advarer om, at situationen “kan blive grim inden for få uger”, hvis ikke der kommer klarhed.
Europæiske havne og bilproducenter bremser op
I Tyskland melder Bremerhaven, en af verdens største bilhavne, at op mod 50 procent af forsendelserne til og fra USA kan gå tabt. Det amerikanske marked udgør næsten en tredjedel af havnens samlede biltrafik.
“Vi vil også mærke konsekvenserne,” siger Matthias Magnor, direktør i BLG Logistics, som driver havnen i Bremerhaven.
I mellemtiden forsøger bilproducenter at finde alternative løsninger. Nogle beder om at få biler opmagasineret midlertidigt i toldfrie lagre i USA. Andre holder bilerne i Europa og venter med at sende dem, til der er klarhed over toldreglerne.
25 procent told rammer hele branchen
De nye toldsatser på 25 procent trådte i kraft i sidste uge og gælder både biler og en lang række reservedele.
Fra 3. maj rammes endnu flere dele, dog med visse undtagelser for biler fra Mexico og Canada.
Ifølge en tysk bilchef hersker der stadig stor forvirring om, hvordan tolden præcist vil blive håndhævet.
“Er en motor en del, eller gælder det hver eneste skrue i motoren?” spørger chefen retorisk.
USA har dog oplyst, at biler som overholder 2020-handelsaftalen mellem USA, Mexico og Canada, i første omgang slipper for tolden.
Men mange bilproducenter kæmper med at dokumentere, hvor hver enkelt komponent i deres biler kommer fra – en vanskelig og tidskrævende opgave i et globalt produktionssystem.
Ifølge flere eksperter er strategien i øjeblikket at “vente og se”, mens bilindustrien håber, at toldsatserne bliver midlertidige.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: boosted@boosted.dk