Russiske TopCar kalder selv projektet for deres “mest komplicerede og eksklusive” til dato.
Her ser du en Porsche 911 Turbo S af 992-generationen svøbt i kulfiber. Helt bogstavelig talt. For 84 af delene på bilen udgøres af det fjerlette, men rasende dyre materiale.
Vi snakker alt fra karosseriplade over taget til spoilere, diffuser, døre, spejle og meget mere. Topcar bygger – desværre – kun 13 eksemplarer, og de er lige så beklageligt udsolgt alle sammen.
Den russiske tuner har endnu ikke løftet hele sløret for den kulfiber-klædet tysker. Derfor ved vi endnu ikke, hvordan kabinen tager sig ud. Men det vil nok ikke være helt forkert at gætte på meget mere kulfiber.
Bilen lystrer navnet Stinger GTR Carbon Edition, og hvis Topcar gør, som de har for vane under hjelmen, kan vi godt forvente et monster. Deres forrige kulfiber-911’er sparkede nemlig hele 800 hestekræfter i asfalten. Desværre – det lyder sindssygt, når vi siger det – er det nye 911’er ikke lige så vild.
Bilen må ‘nøjes’ med 650 hestekræfter og 800 newtonmeter fra den 3,8-liters boksermotor. Til gengæld er bilen udstyret med firehjulstræk og PDK-gear, hvilket får sprinten fra 0 til 100 km/t til at være en leg. En meget kort leg vel at mærke.
For den overstået på 2,7 sekunder.
Tunerens dyreste 911’er til dato
Prisen? Ja, den skal deles lidt op. Grundpakken koster 100.000 euro svarende til 743.000 danske kroner med dagens vekselkurs. Så kommer hjulene oven i – dem kan du ligesom ikke undvære. 8.000 euro – tak.
Det samme kan siges om Akrapovic-udstødningen. Den løber op i 5.000 euro. Mens det skal koste dig 25.000 euro, hvis du vil have bilen leveret tilbage i en anden farve.
For ja, du skal selv komme med en donor 992’er i første omgang.