Det er 155 hestekræfter pr. liter – ja tak!
Motoren er ikke større end tre cylindre og bare 1,5-liters slagvolumen. Ford har i den grad formået af få noget ud af deres EcoBoost-motorer. Der er bare lige det faktum, at den lille maskinen kan meget.
Meget mere endnu, siger de engelske tunere fra Mountune. Her har man formået at presse 232 hestekræfter og 350 newtonmeter ud af den lille maskine med turbotryk.
Det er 32 heste og 60 newtonmeter mere end fabriksbilen. Det hele i en bil der ikke vejer mere end 1.207 kilo.
LÆS OGSÅ: VR6’eren gør comeback – får 400 hk i Arteon R
Systemet er baseret på Moutune-pakken M235, der ikke koster mere end 575 britiske pund eller 5.100 danske kroner. Og det er altså billigt sluppet, hvis vi følger den gamle hovedregel om, at hver ekstra hk koster 1.000 kr.
Nå, tilbage til Fiesta’en. Tunerne leverer den lille hatchback tilbage med tre indstillinger, ligesom bilen får et anti-tyverisystem. Bedre end startspærre fra fabrikken.
Den tredje indstilling i systemet er klart den sjoveste, for her er samtlige 232 hestekræfter til rådighed.