Med den nye 128’er genopliver BMW ti-betegenlsen, men den schweiziske tuner Dähler mener, at bilen godt kan trække et ekstra i.
Og lidt flere hestekræfter for den sags skyld. Tii er dog ikke grebet ud af den blå luft. Navnet – Turismo Internazionale Iniezione – stammer nemlig fra BMW 2002 tii, som tyskerne kun byggede 422 eksemplarer af i 1970’erne.
Den bil havde 10 hestekræfter mere end den almindelige ‘ti’er. Fem årtier senere har 128tii noget mere at byde på. Helt konkret er ydelsen nemlig vokset fra 265 hestekræfter og 400 Nm, til at den to-liters turbobenziner nu yder 313 hestekræfter og 550 Nm. Solidt for en forhjulstrukket bil af 1 Seriens størrelse.
LÆS OGSÅ: Se den seneste F&F-trailer her!
Dähler mener dog, at bremserne på 128ti’eren sagtens kan klare tøjle de ekstra heste, så skiverne har man ikke rørt ved. Til gengæld har man rodet med alt fra undervognen, som nu er en fuldt justerbar gevindopsætning, til fælge og dæk-størrelse.
Michelin Pilot Sport 4 S-dækkene måler 245-30 i profil. Primært fordi de skal gabe over 20×8″ letvægts aluminiumshjul hele vejen rundt.
Fire cylindre og forhjulstrækket til trods er den nok pænt underholdende, den lille Bimmer.