Det her er ikke bare en Volkswagen Golf R โ det er en Golf R, som Oettinger har kigget pรฅ.
Tรฆnk lige over det her engang. Det er 20 รฅr siden, Volkswagen producerede den fรธrste Golf R. Det var pรฅ basis af Golf IV, den hed R32 og det var faktisk sรฅdan, vi fik DSG-gearet.
LรS OGSร : Derfor har bilejeren Barry lavet verdens dรฅrligste byttehandel
Spol 20 รฅr frem i tiden og vi har desvรฆrre mรฅttet sige farvel til VR6-motoren med det legendariske lydspor. Men den firecylindrede turbo-benziner, der nu ligger mellem forhjulene pรฅ en Golf R, gรธr bilen mere potent end nogensinde fรธr.
Golfen har tabt sig.. de rigtige steder
Og nu har den tyske tuner Oettinger kastet sig over bilens visuelle side. Og det er klart en hilsen til de Golf-kunder, som ikke synes Golf R er rap nok i forvejen. For Oettingers modficeirnger tรฆller bl.a nogle nye letvรฆgtshjul.
Det barberer hele 8 kilo af den uaffjedret vรฆgt. Kalibrene har ogsรฅ fรฅet et Oettinger-stempel. Men tuneren nรฆvner ikke noget, om hvorvidt det โbareโ er de originale Golf R-kalibre med lidt pynt pรฅ.
Fra 0 til 100 km/t
Desvรฆrre skal vi heller ikke forvente nogle opgraderinger under hjelmen. Det vil sige, at der fortsat er 333 hestekrรฆfter og 420 newtonmeter under hรธjre fod. Nok til at sende bilen fra 0 til 100 km/t pรฅ 4,6 sekunder og til en elektronisk begrรฆnset topfart pรฅ 270 km/t.
Den 20-รฅrs jubilรฆums udgave af den heftige Golf betyder โ nรฅr vi renser prisen for afgifter, moms og andet djรฆvelskab โ ved 59.995 euro. En pรฆn sjat for, hvad der i bund og grund bare er en hatchback. Sรฅ kommer Oettinger-opgraderingerne oveni.
Det er dog ikke noget, som for alvor slรฅr bunden ud af budgettet. Faktisk koster hele pakken bare โbeskedneโ 2.735 euro svarende til 20.400 kr. Minus hjulene godt nok. Sรฅ lidt pebret bliver det mรฅske nok alligevel.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk