Fjæset har de ikke kunnet – måske slet ikke ville – gøre noget ved. Fokus har i stedet været på den tre-liters rækkesekser, som driver værket i BMW M3 og M4.
Uanset hvor mange hestekræfter, en bil har fra fabrikken, vil der altid være ejere, der vil have mere. Selv ejere af modeller fra så eksotiske mærker som Ferrari og Lamborghini leder efter det der ‘mere‘. Så det kan ikke komme som en overraskelse for nogen, at tunerne allerede har kastet sig over S58-motoren, som vi finder i den nye M3 og M4 coupé.
De tre programmer
Hos den tyske tuner G-Power er man gået efter en program i tre trin til Competition-modellerne. For os almindelige dødelige lyder 510 hestekræfter og 650 Nm ellers som noget af en mundfuld – men for tunerne er den kun begyndelsen. Det der skal bygges videre på.
Første trin hæver ydelsen til 600 hestekræfter og 720 Nm – det hele ligger faktisk i software. Altså omprogrammeringer af bilens motorstyringen. Intet andet end det.
Har man mod på mere kan et nyt ud stødningssystem frigive endnu mere af S58’eren potientiale. Nemlig 650 hestekræfter og 780 newtonmeter.
Der er mere endnu
Tør man gå hele vejen, er der der nye downpipes på menuen. Sammen med tunernes motorstyring og den friere udstødning sender det effekten fra rækkesekseren op på 700 hk og 840 Nm.
Altså for dem der tør.
Økonomi skal i forvejen ikke være noget, man tænker alt for meget over, når man beder typer som dem hos G-Power om hjælp. Men har man alligevel ekstra på kistebunden, monterer tunerne 21″ smedet aluminiums-fælge på bilen. Altså udover en kulfiberhjelm og spoiler.
Topfart-begrænsning? Hva’ det?
Er det for vattet, at bilen er hastighedsbegrænset fra fabrikken? Intet problem. Med tunernes kælen for motoren kan bilen uden at anstrenge sig nå hastigheder over 330 km/t. BMW vil kun gå med til 290 km/t, forudsat at bilen er udstyret med M Driver’s Package. Hvilket i sig selv er en god del mere end de 250 km/t, mærkets ‘normale’ modeller er begrænset til. Ja, også dem fra M-afdelingen.
Lige nu er opgraderingerne forbeholdt de baghjulstrukne modeller. Det normalt så velorienteret BMW Blog er ikke i tvivl om, at G-Power meget snart er klar med lignende ombygninger til de første M3/M4-modeller med firehjulstræk.
Kan du vente bare lidt længere, kommer de samme opgraderinger med garanti også til CS og CSL-udgaverne, som BMW forventes at sende på gaden engang i løbet af næste år.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billeder af G-Powers bud på M3 og M4.