Det kan blive dyrt at få frigjort flere hestekræfter i en elbil. Forsikringsselskabet kan nemlig sige nej til erstatning i tilfælde af uheld.
Polestar gør det allerede, og Mercedes siger nøjagtig det samme.
For enten et større engangsbeløb eller flere månedlige betalinger kan ejere af elbiler frigive flere hestekræfter, end deres biler kom med fra fabrikken.
Men det kan blive meget dyrere end bare det at betale bilmærkerne for flere hestekræfter. For forsikringsselskaberne kan være i deres gode ret til at sige nej til erstatning i tilfælde af uheld.
Det skriver svenske Vi Bilägare.
LÆS OGSÅ: Toyota giver grønt lys til ny MR2 med benzinmotor
Det hele handler om, at antallet af hestekræfter – også selvom det forøges af bilfabrikken selv på den enkelte bil – skal registreres korrekt og i de rigtige systemer.
– Hvis bilejeren ikke registrerer ændringen i Vejtrafikregistret (det centrale motorregister i Danmark, red.), kan det betyde nedsættelse af erstatningen ved en skade, siger Kajsa Moström hos Folksam til mediet.
Hos Polestar er man eksempel godt klar over, at den såkaldte ‘performance-software’ kræver et nyt syn. Men det er ikke noget, bilmærket vil betale for. Det er op til den enkelte ejer selv.
Polestar sender dog et digitalt bevis på, at opgraderingen af bilen er noget, bilmærket står inde for. Derfor burde bilen også kunne glide lige gennem et syn.
Omvendt mener Tesla, der sælger et såkaldt ‘accelerations-boost’ til en række biler – også på det danske marked – ikke, at det kræver hverken nogle ændringer af bilen eller den typegodkendelse.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!