Manden med ansvaret for hele Volkswagen-koncernen får 72 millioner kroner i løn om året. Nu vil han tvinge ansatte 10 procent ned i løn.
Volkswagens øverste ledelse har set bedre ud. Også udad til. Det er bl.a milliondyre rejser i en krisetid og skyhøje lønningerne der efterlader ridser i lakken.
Og nu vil manden med det øverste ansvar i Volkswagen-koncernen, direktør Oliver Blume, tvinge de ansatte på gulvet ned i løn. Helt konkret lægger direktøren op til, at bilmærket inddrager 10 procent af lønnen.
Alt sammen for at sikre at Volkswagen som bilmærke overhovede overlever. forud for anden runde af en række overenskomstforhandlingerne er der kommet flere oplysninger frem.
Oplysninger som sætter Oliver Blume i et om muligt endnu dårligere lys.
Den tyske bilgigant, der har 120.000 medarbejdere på seks forskellige lokationer i Tyskland, planlægger at forhandle en lønnedgang på omkring ti procent for fabriksarbejderne. Dette ville betyde en reduktion i årslønnen til cirka 27.000 danske for mange ansatte.
LÆS OGSÅ: Så uhyggeligt meget taber den nye Volvo EX30 i værdi pr. kilometer
Til sammenligning tjente medlemmer af Volkswagens ledergruppe i gennemsnit 46 millioner kroner sidste år. Koncernens administrerende direktør, Oliver Blume, fik selv en samlet lønpakke på 72 millioner kroner inklusiv pension.
Sparerunden, der forventes at indbringe Volkswagen fire milliarder euro, er et forsøg på at imødegå de økonomiske udfordringer, virksomheden står over for. Ud over lønnedgangen overvejer ledelsen også at lukke en række fabrikker, hvilket kan føre til yderligere fyringer.
De konkrete detaljer om besparelserne er endnu ikke fastlagt, da forhandlingerne med de 120.000 berørte medarbejdere først begynder i slutningen af oktober.
Ifølge den lokale avis Wolfsburger Allgemeine Zeitung og det tyske erhvervsmedie Handelsblatt er lønnedgang og fabrikslukninger dog centrale elementer i Volkswagens spareplan.
Volkswagen har i alt 296.134 ansatte i Tyskland, og det er primært fabriksarbejderne, der forventes at blive påvirket af besparelserne.
Volkswagen er dog ikke de eneste i bilindustrien, der skal på slankekur. Hos underleverandøren ZF, som bl.a. lever af at bygge automatgearkasser, skal der findes op mod 44 milliarder kroner i en spareplan. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!