Den tyske underleverandører Brose, hvis situation Boosted har omtalt før, er nu så presset på økonomien, at firmaet fyrer 700 ansatte.
Der blæser der kolde vinde ind over den tyske bilindustri, hvor den familieejede Brose-koncern nu fyrer 700 ansatte. Beslutningen kommer som en reaktion på den aktuelle økonomiske krise, der har ramt bilbranchen hårdt.
Brose, der primært producerer elektriske rudehejs og komponenter til døre og sæder, forventer et tab på 53 millioner euro alene i 2024.
Virksomheden forudser, at omsætningen vil lande på 7,7 milliarder euro, hvilket er syv procent under budget og tre procent mindre end sidste år. De stigende omkostninger og den lave kapacitetsudnyttelse på fabrikkerne er de primære årsager til tabet, lyder det.
– På grund af de nuværende ordreindgange vil vi ikke nå de opstillede mål i år,” skriver virksomheden i en pressemeddelelse. Faktisk forventer Brose forventer kun en meget lille stigning i omsætningen frem mod 2027.
Det skriver medie. Sueddeutsche.
For at imødegå krisen har Brose sat gang i en række omfattende besparelser. Udover at fyre ansatte vil virksomheden reducere antallet af investeringer med 20 procent. Foreløbig frem til 2026.
– Disse tilpasninger er smertefulde men nødvendige for at sikre arbejdspladserne for de resterende medarbejdere, siger Brose-direktør Stefan Krug.
Han forsikrer, at afskedigelserne vil blive gennemført på det, firmaet kalder ‘en socialt ansvarlig måde’ i tæt samarbejde med tilladsrepræsentanterne.
Størstedelen af de 700 ansatte, der fyres, er beskæftiget på koncernens hovedsædet i Coburg samt på fabrikkerne i Bamberg/Hallstadt og Würzburg. Brose, der har 32.000 medarbejdere fordelt på 68 lokationer i 24 lande, er en af verdens fem største familieejede firmaer i bilindustrien.
Familiefirmaet er langt fra det eneste, der mærker presset på økonomien. Gearkasse-giganten ZF skal af med hele 14.000 ansatte, fordi der over de næste år skal findes mere end 46 milliarder danske kroner i besparelser.
Men også hos bilmærkerne er den gal. Volkswagens ledelse insisterer på, at fabrikslukninger i Tyskland er nødvendige. Samtidig har Porsche SE, holdingselskabet der ejer VW-koncernen, nedskrevet bilmærkernes værdi 150 milliarder kroner alene i år.