Den tyske VW-leverandør Bohai Trimet i Harzgerode er gået konkurs. Kan fabrikken ikke reddes, går 580 stillinger tabt efter 40 år.
Endnu en konkurs rammer den tyske bilindustri. Leverandøren Bohai Trimet har indgivet en konkursbegæring for sin fabrik i Harzgerode. Det bringer 580 jobs i fare hos den vigtige leverandør til Volkswagen (VW).
Tirsdag måtte fabriksledelsen gå til den lokale skifteret. Her anmodede de om at starte en insolvensprocedure. Det er den tyske pendant til en konkursbegæring.
Proceduren giver virksomheden en frist på tre måneder. I den periode skal ledelsen sammen med en udpeget kurator forsøge at finde en løsning, der kan sikre driften eller sælge hele virksomheden videre.
Målet er at nå en aftale med kreditorerne om virksomhedens gæld.
Lykkes det ikke at finde en holdbar løsning inden for fristen, er konkursen en realitet. Det vil betyde en permanent lukning af fabrikken. Alle 580 medarbejdere vil i så fald miste deres arbejde.
Kurator Olaf Spiekermann er udpeget til at styre processen. Han besøgte fabrikken tirsdag for at tale med ledelse og medarbejdere.
Bohai Trimet: Produktion og kunder
– Den vigtigste opgave nu er at holde produktionen stabil,” udtaler Olaf Spiekermann.
– Vi skal fortsætte med at levere vores produkter.
Kuratoren ser dog visse positive tegn.
– Jeg har allerede fået positive signaler fra de vigtigste kunder,” tilføjer han. Det giver et spinkelt håb for virksomhedens fremtid, siger han til mediet MDR.
Bohai Trimet har produceret dele til bilindustrien siden 1985, men er siden blevet solgt til en kinesisk ejer. De har produktion på to fabrikker i Tyskland.
Det er fabrikken i Harzgerode i delstaten Sachsen-Anhalt, der nu er i akut fare for at blive lukket ned.
Byen Harzgerode har en lang historie inden for metalindustrien. Siden er også bilindustrien blevet en afgørende faktor for hele regionens økonomi.
Fabrikken fremstiller primært karosseridele og gearkasser. Volkswagen-koncernen har været den klart største kunde gennem årene.
Krisen rammer Harzgerode hårdt
Afhængigheden af Volkswagen gør Bohai Trimet sårbar. Den store tyske bilkoncern er selv under økonomisk pres. Volkswagen har annonceret store nedskæringer.
Koncernen vil skære omkring 40.000 industriarbejdspladser alene i Tyskland. Samtidig reduceres produktionen på flere fabrikker. Det rammer underleverandørerne hårdt.
Mange virksomheder i Tyskland er dybt afhængige af ordrer fra de store bilproducenter. Når giganter som Volkswagen skærer ned, kan det straks mærkes.
Bilindustrien er en vital del af økonomien i Sachsen-Anhalt. Delstaten har oplevet en bølge af konkurser inden for sektoren de seneste seks måneder.
Tidligere på foråret måtte Boruszew Kunststofftechnik dreje nøglen om. For blot en måned siden blev Harzgerode ramt af en anden konkurs. Dengang var det autodelsproducenten Schlote, som måtte søge om konkursbeskyttelse.
Den seneste konkurs hos Bohai Trimet understreger den alvorlige krise i tysk bilindustri. Flere konkurser kan potentielt følge efter.
Krisen i bilindustrien påvirker mange aktører. Og det helt fra de store bilmærker til små underleverandører.
At en virksomhed med kinesiske ejer i bilindustrien knækker halsen er ikke noget nyt i sig selv. Så sent som tidligere på måneden lukkede et helt bilmærke efter 42 af samme årsag. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk